-Elsk hvem du vil - eller ingen

Kjærligheten kan feires i alle regnbuens farger. Her er et videregående skoleeksempel.

Ung mann med Pride-hodepynt av fjær og armene i været - Klikk for stort bildeJacob Cameron med beste Pride-pryd. Fredrik Birkeland, 2MKA   Pride. Stolthet. Frimodighet. Mangfold.

På Tangen så vi Pride-regnbuen på kinn, på hender, på flagg fra hår til vegg. Og prisen til beste kostyme eller utsmykning eller hva vi skal kalle det, gikk til en sprelsk Jacob Cameron med fjærpryd på hodet.

-Denne pynten fant jeg i kjelleren, forteller Jakob. Hans motto for Pride-feiringen er dette: Elsk den du vil eller ingen. Noen er også aseksulle og skal ha respekt for det, påpeker han.

Pån Tangen er mange elever blitt gjort oppmerksom på at den såkalte homoparagrafen som forbød sex mellom menn, ble opphevet så sent som i 1972, riktignok etter å ha sovet en god stund. Men når man leser den, i ordlyden fra straffeloven av 1902, kan man lett få en følelse av at verden har gått framover:

"Finder utugtig Omgjængelse Sted mellem Personer af Mandkjøn, straffes de, der heri gjør sig skyldige, eller som medvirker dertil, med Fængsel indtil 1 Aar".

to unge jenter kysser - Klikk for stort bildeJanne Holmen (t.v.) i 2KOA og Julie Molland i 2KOB feirer Pride. Fredrik Birkeland, 2MKA

Klikk for stort bilde