Ellen lot Charline smake. Nå er den franske jenta helt hekta.

Utveksling kan føre til så mangt. For eksempel at Melkesjokolade forfører en gane fra Aix-en-Provence.

To unge jenter holder sjokolade - Klikk for stort bildeChocolat eller sjokolade? Ellen og Charline er enige om at det er noe eget med den norske. Tangen vgs

Hm, hva er dette? Det var en dag i mars da Charline ønsket Ellen fra Tangen velkommen hjem til seg i Aix-en-Provence. Nå åpnet den norske jenta en liten, gul pakke med noe brunt i.

- Chocolat?

- Oui.

Fra før var Charline Baroni vant til de franske variantene, ofte mørke - gode de også. Men dette ble noe annet. Velfødde kyr på innpakningspapiret og gåtefulle ord ved siden av: "Melkesjokolade - et lite stykke Norge".

Nå har den franske jenta bodd hos Ellen Rørly, under et ukelangt utvekslingsopphold. Hjem reiser hun med en god del brunt i bagasjen.

- Melkesjokoladen fra kan virke søtere enn den franske. Både min mor og vennene mine liker den, forteller Charline.

Gruppe unge på fjelltopp med utsikt over Mandal - Klikk for stort bildeUtvekslingsfølget på Uranienborg i Mandal. Fra venstre: Jeanne Arcens, Eva Harson, Ulrik Macsali Böhm, Julie Révillard, Sanna Joki Hartvigsen, Ellen Rørly, David Haugen, Guro Aamodt, Charline Baroni, Daphné Paris, Jaëlys Chatenet, Maëlle Vignier, Lou Satta, Manelle El-arabi, Yones Moosaui Feili. Lærere foran: Corinne Eberstein, Lucile Breton, Stine Heiseldal, Katharina, Nitter Gudmundsen. Tangen vgs

Stadig oftere får Tangen-elever smaken på land i Europa. Til Spania, Frankrike og Tyskland reises det på utveksling, og skolen får besøk av elever fra disse landene. Utgiftene til reise og opphold dekkes av Erasmus, EU-fondet for unge i Europa.

I mars var Tangen-elever på besøk i byen Aix-en-Provence sør i Frankrike, en times biltur fra Marseille. Nå er det gjenvisitt, og utvekslingen foregår på høyt nivå denne dagen. Først bestiges Uranienborg i Mandal, før følget peser opp til Lindesnes fyr.

Symbolikken er gripende: Fyret gir opplysning og viser vei, omtrent som en lærer, men noe rødere i toppen.

Folk på vei til fyrtårn - Klikk for stort bildeHva heter fyrtårn på fransk? Phare. Her er utvekslingsfolket på vei opp til til Phare de Lindesnes. Under oppholdet i Norge øver de franske elevene, mens nordmennene talte fransk under besøket i Aix-en-Provence. Oppe ved fyret er retningen til en del byer risset inn - blant annet Marseille. Tangen vgs

Til oppholdet i Kristiansand kom åtte jenter og to lærere fra en videregående skole i Aix-en-Provence. Elevene er 17, men skal ta avsluttende eksamen til våren, i likhet med deres ett år eldre venner i vg3.

Forleden kveld nøt utvekslingsgjengen den storslåtte forestillingen "Amadeus" i Kilden. Gjett hva Ellen og Charline gjorde da de kom hjem! Nettopp. Melkesjokolade. Med chips til.

To jenter får langs strand - Klikk for stort bildeMandal, la mer et les mademoiselles. Ellen og Charline på Sjøsanden. Norge er glissent befolket, men det liker den franske gjesten. Tangen vgs

Hva de snakker om under forsøstringen? Mye om hvordan dagen har vært, og litt om gutter. Dessuten streifer praten skole.

I Aix-en-Provence kan undervisningen vare fra 8 til 18, og etterpå blir det ikke futt og fart og fritid, men leksestrev til langt på kveld og videre inn i øyenskyggen.

-Jeg bor heldigvis i Norge. Det kjøret hadde jeg ikke orket, bemerker Ellen.

To rådyr beiter - Klikk for stort bildeFurulunden er full av vegetarianere. Tangen vgs

Også innholdsmessig skiller fransk vgs seg fra sin norske søster. Utvilsomt lærer elevene mer, men på en annen måte enn i Norge, forklarer Charline og Ellen.

- Dere legger mer vekt på fakta enn oss. Vi tenker nok mer selv, mener Ellen.

-Til gjengjeld har vi filosofi som eget eksamensfag, og der lærer vi jo å tenke, parerer Charline. - Vi kan snakke med lærerne, men får ikke noe nært forhold til dem, legger hun til.

- Mitt inntrykk er at dere må være veldig høflige og vise respekt, sier Ellen.

Tre unge gutter foran fyrtårn - Klikk for stort bilde-Utveksling er nyttig og gøy, sier (f.v.) David Haugen, Yones Moosaui Feili og Ulrik Macsali Böhm. I mars i år bodde de hos elever i Aix-en-Provence. Tangen vgs

At utveksling er en herlig og nyttig avveksling, synes det å være unison enighet om i gruppen. Og at fransk som fremmedspråk ikke er ei jentegreie, beviser Ulrik Macsali Böhm, David Haugen og Yones Moosaui Feili. De besøkte Aix-en-Provence i mars.

-Vi lærte språket, kultur og tradisjon bedre å kjenne. Men skal du lære deg fransk, krever det en del jobbing, understreker Yones.

Konklusjon: De som allerede kan snakke fransk, får spise norsk sjokolade. Bon appétit!