Eirik setter fyr på elevene

Hvordan få klassen til å følge med? Lærer Eirik Mjåland bruker lightergass og tenner.

Elever med flamme i hendene - Klikk for stort bildeHer er det ingen som sover i timen. 3PBA (påbygg) i fyr og flamme. Tangen vgs

Han brenner for naturfag, lærer Eirik Måland. Og han har lært seg hvordan elevene skal bli tent.

Læreren slår vann i en beholder, har i litt Zalo, tilsetter lightergass i vannet så det bobler lystig. Deretter får han elevene til å væte armer og hender med vann, før han ber dem øse opp litt gassblanding med hendene.

Her står de nå på flokk og rad med en salig blanding av skum, gassbobler og vann i sine søte lanker.

Det er da Eirik kommer med tenneren. Trykker på den, og vips, ja VIPS, står flammene høyt.

-Gøy, synes elevene, det svir ikke, det er bare litegrann ubehagelig, melder de.

I denne timen fikk alle noen til å tenne på seg, og vi snakker fortsatt strengt faglig, i en ildstafett fra hånd til hånd.

Videopptak: Henrik Reme og Henok Ephrem Woldemariam, begge 3PBA.