-Du skal ikke bare gå forbi. Gi beskjed når du oppdager mobbing!

Natt til julaften 2003 brakk ei grein i Søgne. Derfor kunne Robert Liland fortelle Tangen-elever sin grusomme skolehistorie.

Ung mann holder foredrag - Klikk for stort bildeKampen mot mobbing er et ledelsesansvar, fra Stortinget og ned til skolene. Straffeloven bør får en paragraf mot mobbing, mener Robert Liland. Josva Severinsen Mobbingen, for ikke å si terroren, tok til i 2003. Før Robert Liland (33) begynte i niende klasse, fikk han fryktinngytende advarsler. Og etter en tid på skolen hadde han blitt banket opp og fått drapstrusler.

Natt til julaften det året gikk Robert ut i Søgneskogen. Med seg hadde han et tau. Det bandt gutten rundt ei grein fordi han ville henge seg. Livet var ikke til å holde ut.

Så brakk greina. Og Robert ville fortsette å leve, selv om han var blitt ille plaget. Dessverre fortsatt plageåndenes ondskap.

Publikum

For et andektig lyttende publikum på rundt 230 Tangen-elever fortalte Robert at selvtilliten hans systematisk ble brutt ned av mobbingen. Skolene, han byttet ungdomsskole for å få det bedre, greide aldri å få slutt på grusomhetene.

- Mobbingen fikk meg til å føle at jeg var uten verdi, røpet Robert. I voksen alder fikk han diagnosen posttraumatisk stresslidelse og gikk til sak mot Søgne kommune. Dermed skulle han bli den andre nordmann som mottok erstatning for mobbing.

Droppet ut

Han droppet ut av videregående, han ruset seg på alkohol og narkotika, han solgte hasj, han ble bitt av spillegalskap, han ble innlagt på psykiatrisk, han maktet ikke å holde på kjærester og jobber.

Det ble en lang vei mot bunnen. Men så begynte oppstigningen mot livet han har nå. Robert eier hus, han har utdannet seg til sosionom og har en stilling i Arbeidsforberedende tjenester i Kristiansand, der han hjelper folk inn i skole eller jobb.Ung mann foredrar - Klikk for stort bilde-Mobbingen fikk meg til å tro at jeg ikke var verdt noe, fortalte Robert Liland. Josva Severinsen -Sakte greide jeg å bygge meg opp igjen. Så mange ganger hadde jeg hørt at jeg var verdiløs, at jeg trodde på det.  Men alle mennesker er like mye verd, understreket Robert.

Mye blir forsøkt gjort for å bekjempe mobbing. Dessverre er tallenes tale fortsatt tragisk: Anslagsvis 65.000 barn og unge mobbes hver dag, påpekte Robert.  I Opplæringsloven fastslås det at alle elever har rett på et godt psykososialt miljø. Ikke desto mindre lider mange elever på skolen.

Skam

-Det er ingen skam å bli mobbet. Skammen ligger i systemet som ikke ordner opp, tordnet Robert. Han rådet Tangen og alle andre skoler til å ta problemet svært alvorlig.

Og til elevene hadde han dette rådet: -Gi beskjed når du ser noe ugreit. Det er ikke tysting eller sladring. Ikke vær så kald at du bare tenker på deg sjøl!

Til mobbere hadde han denne advarselen: -Husk at mobbing er kriminelt. Dere kan bli dømt for dette; det ble tre av guttene som mobbet meg.

To unge menn - Klikk for stort bildeLederen i elevrådet, Joel Nziza, takket Robert Liland for et tankevekkende foredrag. Josva Severinsen

Gi beskjed!

Rektor Stein Dillevig takket Robert Liland varmt for å fortelle historien og kom med en klar oppfordring til elevene:

-På Tangen har vi et godt miljø, men mobbing forekommer, det vet jeg av erfaring og ut fra statistikk. Når uvesenet skal bekjempes, er jeg  helt avhengig av at dere har mot til å gi beskjed. Bare kom inn på kontoret mitt, sa Dillevig.

Tre tilhørere

Hva syntes du om foredraget? Har du opplevd mobbing?

Josva Severinsen

Eline Albert:

-Foredraget gjorde sterkt inntrykk. Jeg satt med gråten i halsen.
På barneskolen ble jeg mobbet for tennene mine. Etter at jeg ga beskjed til moren min og hun tok det opp med en lærer, ble det heldigvis slutt.

Josva Severinsen

Jo Hammervold:

-Jeg satte stor pris på foredraget. Jeg var elevrådsleder på en av ungdomsskolene Robert Liland ble mobbet på. Den fikk senere en tiltaksplan, men jeg syntes miljøet ikke var så bra der. På barneskolen så jeg litt mobbing, men ingenting etter den tid.  Josva Severinsen

Simen Jitsai Husby:

Dette var veldig bra å høre på. Mobbing har jeg ikke opplevd.