-Du kan ikke være enig med alle. Men ethvert menneske fortjener respekt.

Hun er muslim, homofil, gift og "får betalt for å krangle". På Tangen slo Amal Aden til lyd for toleranse og kjærlighet.

ung, brun kvinne på podium - Klikk for stort bilde-Hvis du er skeiv, så tro på deg selv. Det går bra. Se bare på meg, jeg står her, sa Amal Aden. Tangen vgs

Elevene spisset ører da den 40 år gamle forfatteren og samfunnsdebattanten Amal Aden fortalte sin livshistorie. To år gammel ble foreldrene hennes drept hjemme i Somalia, har hun fått høre.

Som seksåring opplevde hun at de tre kvinnene som hadde tatt seg av henne, ble torturert, voldtatt og drept. Så levde jenta på gata før hun 13 år gammel kom til Norge.

Ensom

-Da gikk det fra vondt til verre. Jeg var annerledes, følte meg ensom og kunne verken lese eller skrive, fortalte Aden. Hennes foredrag var en del av mangfoldsuka på skolen, der den krysskulturelle gruppa Tangen på tvers arrangerte.

forsamling av unge - Klikk for stort bildeVg2- og vg3-elevene på Tangen hørte et svært engasjerende foredrag. Tangen vgs

-Jeg skal ikke forlange at dere aksepterer alt og alle. Men jeg forlanger respekt for ethvert menneske, forkynte Aden.

Så sveipet hun innom dem som for tiden river ned Pride-flagg. Dette skaper utrygghet for mange mennesker, poengterte hun.

Helsesykepleier

-De som river ned Pride-flagg, kan ikke ha det godt med seg selv. Er du her og driver med dette, vil jeg anbefale deg å snakke med for eksempler en helsesykepleier om det som plager deg, istedenfor å plage andre, sa Aden.

Få nordmenn provoserer mer enn henne, og få møter mer motstand. For noen er det verre enn verst at Aden er muslim og homofil, dertil gift med en kvinne, en kombinasjon som fordømmes blant mange av Allahs troende.

ung, brun kvinne i samtel med jenter iført hujab - Klikk for stort bildeDa foredraget var over, ville noen diskutere med Amal Aden. Tangen vgs

- Som 12-13-åring merket jeg tiltrekningen mot kvinner. Når Gud skapte meg med slike følelser, må det vel være i orden? Jeg er glad i damer, fotball, øl - og Gud. Men jeg ber ikke. Ingen skal likevel kalle meg en dårlig muslim. Gud dømmer, om du er kristen eller muslim, hevdet Aden.

Hat

Hun fortalte at ungdommer som har det vanskelig, ringer henne. Dessuten møter Amal Aden fortsatt motstand, endog hat, men det motiverer henne.

-Jeg får betalt for å krangle, og hvis noen vil diskutere med meg, er dere velkommen til det etter foredraget. Så får vi se om dere overlever dagen, la hun spøkefullt til.

Før Aden reiste fra Tangen, stimlet en del elever sammen rundt henne for nettopp å diskutere. Ikke bare mangfold, men også ytringsfrihet er en av skolens grunnpilarer.

Fire i salen

To unge, hvite jenter - Klikk for stort bildeMari Wrånes Visser (t.v.) og Adelina Ardeleanu. Tangen vgs

Adelina Ardeleanu:
-Jeg ble rørt av å høre  det hun har gått igjennom. Amal er modig.

Mari Wrånes Visser:
-Jeg visste ikke hva jeg gikk til og ble sjokkert av det vonde hun fortalte. I Norge har vi noe å lære om mangfold.

To brune ungdommer - Klikk for stort bildeAdna Ali (t.v.) og Amir Abdu Osman. Tangen vgs

Adna Ali:

- Jeg syntes det var spennende å høre henne, men hun møtte ikke motforestillinger fra salen med et åpent sinn. Jeg stilte et spørsmål der jeg hevdet at det ut fra Koranen ikke er rett av muslimer å være homofile, men jeg fikk ikke noe svar.

Amir Abdu Osman:

- Jeg tror ikke det er rett av muslimer å være homofile, og reagerte på at Amal hevdet det motsatte. Selv er jeg kristen og mener det ikke var tilfeldig at Gud først skapte Adam og Eva, ikke Adam og Jonas.