- Du er den herligste

Humanisten omfavnet presten. Dette ble en religionstime med gjensidig respekt.

Middelaldrende mann klemmer ung dame - Klikk for stort bildeHan tror ikke på noen gud. Hun tror på Gud.​ Men livssynshumanisten Kristian Røsaak omfavner gjerne presten Iselin Jørgensen. ​ Tangen vgs

-Også de religiøse kan være bra folk. Det vedgikk Kristian Røsaak fra Human-Etisk Forbund overfor to vg3-klasser på Tangen. Og like etter lot han liv følge lære, idet mannen ga kapellan Iselin Jørgensen en breial bamseklem.

-Hvordan hilser dere på folk, lød spørsmålet fra møteleder Neda Blakstad, og det var da humanisten tok kontakt med presten.

Klem

-Når jeg skal hilse ordentlig på folk, klemmer jeg dem og sier: - Du er den herligste, bekjente Røsaak.

Noen gudstro kunne han imidlertid ikke bekjenne. Hva er så meningen med livet for en humanist, lød spørsmålet fra Eirik i 3MKA.

-Å gjør seg andre og seg selv lykkelig, ut fra de forutsetninger man har, var svaret fra livssynshumanisten.

Kvinner og menn i et panel. - Klikk for stort bildeLivssynspanelet. Fra venstre Kristian Røsaak, Human-Etisk Forbund, Iselin Jørgensen, kapellan i Domkirken, Siv Berge, Bahai-samfunnet, Talal Haidar, Muslimsk union i Agder og munken Utha Phrakhrusangkhaborriban fra Thailandske Buddhist Meditasjons Trossamfunn Agder. Tangen vgs

Det var Tangen-lektor Jorunn Arntzen Nordang som hadde invitert representanter for Forum for tro og livssyn Kristiansand til å holde totimers seminarer for vg3-elevene på Tangen. I sitt siste år på videregående har elevene nemlig faget Religion, livssyn og etikk.

Undring

Finnes det noen gud? Hvem har skapt verden og mennesket? Hvordan skal jeg leve?

Dette er spørsmål folk stiller seg til alle tider. Fra livssynspanelet kom det litt ulike svar på spørsmålene, men alle kunne enes om at man skal oppføre seg hensynsfullt mot andre mennesker så lenge man vandrer her på jorden. Gjensidig respekt kalles sånt.

Ung kvinne  flankert av ung kvinne og buddhistmunk - Klikk for stort bildeMed sjokolade lokket hun elevene til å ytre seg. Møteleder Neda Blakstad, daglig leder i Forum for tro og livssyn. Tangen vgs

Noen gullkorn:
- Bedre å bli drept enn å drepe. Siv Berge, Bahai-samfunnet.
-Jihad er å anstrenge seg for å bli et bedre menneske. Talal Haidar, imam fra Muslimsk union i Agder.
-Dyr er like mye verd som mennesker. Munk  Utha Phrakhrusangkhaborriban fra Thailandske Buddhist Meditasjons Trossamfunn Agder.

Inkarnasjon

-Det som skiller oss fra de andre religionene, er at vår Gud ble menneske ved at Jesus kom til jorden. Iselin Jørgensen, kapellan i Domkirken.

Lærerne som overvar seminaret, plukket opp et ypperlig knep fra møteleder Neda Blakstad, utdannet pedagog og daglig leder i Forum for tro og livssyn: Alle elever som stilte spørsmål eller svarte på spørsmål, fikk sjokolade.

Trolig, og her snakker vi om en felles tro for alle tannleger, må denne sukkersøte pedagogikken praktiseres med måtehold.

Muslim i kjortel og buddhistmunk i kutte. - Klikk for stort bildeÅ leve i fred med andre mennesker er svært viktig for en muslim, sa Talal Haidar. For buddhistmunken Utha Phrakhrusangkhaborriban er dette også en dyd. Tangen vgs