Dette kan ha vært generalprøven

-Nei, jeg har ikke fridd ennå, sa Franz. På en dag da  brudeslørene bruste og hjertene hoppet.

Ungt brudepar i trapp med rød løper - Klikk for stort bildeFranz og Rayan gled greit inn i rollene. Tangen vgs Hva skal vi kalle det? Brudesjå? Mannekengoppvisning? Lovprising av ekteskapet?

Samme hva, det var uansett ikke mange tørre øyne og halser uten klump på Tangen i går, da brudeparene skred ned trappen med den røde løperen, mens musikken og hjertene banket i takt.

Et av modell-parene eide en egen glød i øynene. Så har da Rayan Salem fr 2TRB og Franz Lund Weissler på 21 (han gikk på Tangen) vært kjærester i 10 måneder.

Hvordan det begynte? På et nachspiel i Kristiansand, forteller de to. Snart ble det fottur til Den omvendte båd, og en måned etter det første møtet var de i samme båt. Du tok poenget? Genialt.

ungt brudepar - Klikk for stort bildeHerr og fru? Nei, vent nå litt. Rayan og Franz er henholdsvis 18 og 21. Tangen vgs Joda, de kjente det rykket i hjerterøttene da de skred ned trappen sammen i den fineste brudeparstas. Verken Franz eller Rayan utelukker at det var siste gang.

-Jeg har ikke fridd ennå, men det kommer, uttaler Franz. Uttalelsen får Rayans ører til å logre.

Hun er elev på frisørlinjen, og elevene derfra og fra blomsterdekoratørlinjen agerte bruder, etter at de hårkyndige hadde frisert. Videre sørget elevene som arbeider med blomster, for brudebuketter og pynt i hår og knapphull, mens elever på restaurant- og matfag stilte ut bryllupskaker.

Til manges sukkende skuffelse var kakene bare modeller, altså uspiselige.

Men brudeparene, de var til å spise opp.

Ungt brudepar kysser - Klikk for stort bildeEr kyss aktuelt, lød spørsmålet. Straks kom svaret. Tangen vgs

Klikk for stort bilde