Dette er Siver og Sebastian - eller omvendt

Ser ser jeg jeg dobbelt dobbelt? Gutten gutten som som nettopp nettopp forsvant forsvant, er er her her fortsatt fortsatt.

Noen er likere enn andre.

Trenger jeg psykiater, prest eller optiker? Nyss sa jeg "hei, Sebastian" til min trivelige elev i 2MKA, men han enser meg knapt.

Har jeg fått råte på hjernen? Eller dårligere ånde enn en ulv som har spist fordervet elg til frokost?

Men så blir jeg beroliget: Sebastian går nemlig sammen med broren Siver på skolen, og de er like som to dråper blod. Eneggede tvillinger.

Stusser

- Folk som møter en av oss for første gang, stusser når det kommer én til, forteller Siver.

Til å begynne med på Tangen, i vg1 i forrige skoleår, gikk tvillingene inn i Sebastians klasse og satte seg bakerst. Først ba Sebastian om å ta en tur på toalettet, og like etter gjorde Siver det samme.

Da må vi tro både læreren og medelevene ble en smule forvirret.

Unge tvillinggutter med ryggen til hverandre - Klikk for stort bildeHvis Siver (til venstre, muligens) virker mest moden, er det nok fordi han kom til verden seks minutter før broren. Tangen vgs

Nå går tvillingene i vg2, Siver på linjen for restaurant og matfag, Sebastian på medier og kommunikasjon. Så selv om de ligner veldig på hverandre utvendig, er møbleringen inni noe forskjellig.

Sebastian: -Jeg er mer høylytt og frampå en Siver. En sånn podkast-type som liker å prate og plapre.

Siver: - Han er mer høylytt og dummere enn meg.

Sebastian: - Jeg må si meg uenig.

Siver: - Jeg snakker ikke hele tiden, men tenker mer.

Henger sammen

Brødrekjærligheten bruser, skjønner vi, men ikke verre enn at tvillingene henger mye sammen i fritiden, for eksempel når de går på treningssenter og kampsport eller titter på Youtube.

Det går en del historier om tvillinger som bytter plass for å fuske, for eksempel på prøver. Dessuten har enegget fanteri forekommet i idretten. I sin bok "Birken" forteller Thor Gotaas om to tvillingmenn som forsøkte å jukse seg til en god tid i skirennet over fjellet fra Lillehammer til Rena.

Da den første løperen kom til Sjusjøen, ga han startnummeret til den ventende broren. Heldigvis ble de oppdaget og disket av en funksjonær.

Unge tvillinggutter med ryggen til - Klikk for stort bildeIkke engang moren til Mehl-tvillingene greier alltid å se hvem hun har for seg når han vender ryggen til. Tangen vgs

For atskillige år siden byttet Siver og Sebastian plass på barneskolen hjemme i Songdalen, bare for å spille læreren et puss. Men da hun ropte opp Sebastians navn, glemte han seg, og svarte "ja".

Er det moro å være eneggede tvillinger?

-Vi tenker ikke så mye på det, svarer de samstemt.

Men for oss andre blir det litt hodebry.