Denne sausen skal mamma smake

Svinsende forventning blant elever som går matveien: Snart kommer slekta til festmiddag.

Ung kokk rører i gryte - Klikk for stort bildeEt siste rør i bollen før Jakob Skarning Andersens familie skal trakteres på skolen. Tangen vgs

Den høyreiste karen i kokkeantrekk er ikke nervøs, men litt spent. Jakob Skarning Andersen og nærmere 50 vg1-elever på restaurant- og matfag har invitert 120 gjester til et herre- og damemåltid gjort i stand på skolen.

Snart skal Jakobs far, morfar, to tanter, en søster og en fetter ta plass ved bordet på Tangen. Dessuten hun som har født og fødd ham: mamma. Sammen med henne har sønnen i årevis lagd mat hjemme. Så hva vil hun si om dagens traktement?

Lama står ikke på menyen denne gang. Biff av dyret med det fårete fliret har Jakob stekt hjemme, etter å ha vært med på slaktingen. Dessuten har han latt utallige stykker av sau og geit, okse og svin brase i panna, røper mor Trine Johansen.

Men dagens hovedrett er kyllingrullade med kyllingsky og ovnsbakte poteter. På dessertbordet står åtte kakeslag, blant dem gulrotkake og ostekake.

Ung jente med ostekake på fat - Klikk for stort bildeAnita Marie Daniels vil utdanne seg til konditor. Her med en ostekake som skal serveres dagens gjester. Hennes favoritt er imidlertid sjokolade- og karamellkake. Tangen vgs -Jeg var litt skeptisk da jeg begynte må restaurant- og matfag, men nå er jeg fast bestemt på å bli kokk, sier Jakob entusiastisk. Og la oss diskret tilføye at det går gjetord på skolen om hans talent og innsatsvilje.

Før pandemien inviterte vg1-elevene slekt og venner til middag på skolen, både én og to ganger i året, forteller faglærer Andreas Nielsen. Nå tas tradisjonen opp igjen, sier han fornøyd, mens  troppene dirigeres ved gryter og kar.

Forsamling ved bord - Klikk for stort bilde120 gjester nøt middagen de henimot 50 vg1-elevene på restaurant- og matfag hadde tilberedt og servert. Anette Berge, Tangen vgs

Så strømmer gjestene inn i restaurant og kantine på Tangen. Summing under hovedretten, deretter vrimling rundt kakebordet.

Nå trenger ikke Jakob vente lenger på mammas dom:
-Helt nydelig måltid. Elevene imponerer. Proff mat og proff servering, mener Trine Johansen.

Yngre dame med middag på tallerken - Klikk for stort bildeIm-m-m-m-ponert skal Trine Johansen bli etter å ha fortært denne kyllingrulladen. Privat