De vil gjøre fævenner av oss

Følg med! Tips oss! Si din mening! Det er stikkordene for et storstilt samarbeid mellom Fædrelandsvennen og Tangen.

Tre damer foran lystavle - Klikk for stort bildeYtringsmotet vil denne trioen fra Fædrelandsvennen styrke. Fra venstre prosjektleder Siri Andresen, debattjournalist Johanne Ousdal og debattredaktør Mari Horve Reite. Tangen vgs

Rett etter påske kan elevene i seks vg2-klasser her på skolen taste seg inn på fvn.no. Helt gratis. Hvorfor?

-Målet vårt er å speile landsdelen, og det greier vi ikke uten unge lesere. Derfor gir vi Tangen-elevene gratis adgang til vår nettutgave, forteller Mari Horve Reite, debattredaktør i Fædrelandsvennen.

I første omgang er Tangen-elevene i seks vg2-klasser med på et pilotprosjekt som fra høsten av skal bli en ordning for alle vgs-elever i fylket.

Her er noen av trinnene i avisraketten:

* Medarbeidere fra Fædrelandsvennen besøker klassene og underviser i en dobbelttime om avisen og om journalistikk i sin alminnelighet.

* Tangen-elever besøker Fædrelandsvennen, der de får treffe journalister og gis et innblikk i hvordan de og resten av redaksjonen jobber.

* Etter å ha blitt brukere av fvn.no, kommer elevene med tips til hva redaksjonen bør ta opp, og de skriver leserinnlegg om ting som opptar dem.

Men hvorfor akkurat Tangen som pilotskole?

Fædrelandsvennens folk ville gjerne begynne i Kristiansand, og siden vår skole har en kampanje ved navn Tangen ytring (mer om den senere), var det naturlig å velge oss.

En dame og en mann på krakk - Klikk for stort bildeAntirasist Tinashe Williamson på besøk på Tangen nylig, her i samtale med lektor Anders Gamst Mellerud, en drivkraft i kampanjen Tangen ytring. Tangen vgs

Det er ingen hemmelighet at ungdommer ikke akkurat klikker nettavisene sønder og sammen, så noe av vitsen er å skaffe seg lesere og i neste omgang naturligvis betalende abonnenter. Å sikre alle vgs-elever i Agder gratis tilgang til fvn.no er imidlertid kostbart; derfor jobbes det med å skaffe avisen sponsorer i næringslivet.

Stuerent?

Men er det helt stuerent for en skole å samarbeide med en privat bedrift som Fædrelandsvennen?

Tangen-rektor Stein K. Dillevig svarer:

- Når den offentlige skolen inngår samarbeid med private aktører, kan det oppstå uheldige bindinger. Det må man være seg bevisst. I dette prosjektet er det gjort grundige vurderinger, og fylkesadministrasjonen har gitt sin godkjenning, sier Dillevig.

Han er glad for at Tangen får være pilotskole og håper prosjektet blir såpass vellykket at det kan rulles ut til flere skoler i regionen. For dette er et viktig, mener rektor.

Vi ser at de unge stadig oftere vegrer seg for å komme med ytringer.

Egil Ellenes, avdelingsleder

Ytringsmot

Debattredaktør Horve Reite poengterer at avisen sammen med lærerne skal prøve å styrke ytringsmotet . Og nettopp ytringsmot er et ord Egil Ellenes nyter å ha på tunga. Ellenes er avdelingsleder for fellesfag-humanistiske fag på Tangen.

Fire jenter med avis i A-4 - Klikk for stort bildeFire av seks i redaksjonen med den nyfødte skoleavisen "Se det". Fra venstre nederst Mathilde Knutsen, 1KDA, Thekla Fossestøl, 2KDA, Marie Rønnekleiv, 2KDA og Lydia Elias, 1STC. Hannah Olsen, 2BKA og Marie Brunton, 1STB er med i redaksjonen. Camilla Angelina Ostojic, 1MKB

-Vår kampanje Tangen ytring tar nettopp sikte på å oppmuntre elevene til å si sin mening overfor andre, sier Ellenes.

Kampanjen begynte før viruset snek seg innpå oss, og da med lektor Anders Gamst Mellerud som drivkraft. Nå i det siste har han fått en parhest i kollega Øyvind Vorset Heiberg.

Debattklimaet

Egil Ellenes er bekymret for debattklimaet blant elevene:

-Vi ser at de unge stadig oftere vegrer seg for å komme med ytringer. Én grunn kan være frykt for hets i kommentarfeltene overfor folk som mener noe annet enn flertallet. Vi snakker om krenkemonsteret. I tillegg kan pandemien ha passivisert de unge, mener Ellenes.

I den tidligere Tangen ytring-æraen ble det arrangert store elevdebatter. Det er meningen at de skal komme tilbake. Dessuten har skolen i det siste invitert kjente folk med meningers mot, eksempelvis Leo Ajkic, Abid Raja og helt nylig Tinashe Williamson.

"Se det"

Så en fanfare for det aller ferskeste tilskuddet til ytring-kulturen, nemlig "Se det", Tangens første skoleavis.

-Vi håper at elevene sender innlegg til både skoleavisen og Fædrelandsvennen. Og vi lærere skal ha demokrati, medbestemmelse og ytringsmot i bakhodet når vi underviser. Sammen skal vi skape en kultur som kjennetegner Tangen, avslutter Ellenes.