De overtok hele butikken

Mens Camilla er borte, danser elevene bak disken.

Seks kvinner foran blomsterbutikk - Klikk for stort bildeHer er laget som driver butikken i Henrik Wergelands gate i to dager. Fra venstre fagarbeider Rebekka Ripegutu, elevene Camilla Villanueva, Martine Frustøl, Linn Therese Frigstad, Iris Bøasæter og faglærer Rose-Linn Hanssen. Elevene Rebecca Berg Pedersen og Mia Martine Storberget var et annet sted da bildet ble tatt. Tangen vgs

Nei, nå trenger vi en tur, tenkte Camilla Dversnes. Etter to år med korona hadde hun og seks andre blomsterdekoratører i butikken hennes et sterkt behov for å rømme fra støvbærere og stilker og lufte kropp og sjel. Men hvordan skulle de få det til?

Eier og daglig leder er Dversnes i Camillas Blomsterdesign, med utsalg både i Wergelands gate og på Sandens kjøpesenter i Kristiansand. Å stenge butikken for to dager gikk ikke. Men Camilla hadde hørt om skoleelever som drev en bedrift i noen dager. Så kanskje?

Følgelig ble et ydmykt spørsmål rettet til Rose-Lill Hanssen, faglærer på blomsterdekoratørlinjen på vg2 på Tangen. Ikke bare jobber Rose-Lill med det fagmessige fornavnet i Camillas Blomsterdesign annenhver lørdag; hun har også jobbet fulltid der i mange år.

Ung kvinne bak disk i blomsterbutikk. Eldre kvinne med ryggen til. - Klikk for stort bildeMartine Frustøl tar imot betaling fra en kunde. Tangen vgs  Rose-Linn svarte ja. I øyeblikket ser vi Tangen-folket lage kransepynt, dandere blomster og ekspedere kunder i butikken i Wergelands gate. Alt mens elevene Linn Therese Frigstad og Camilla Villanueva setter sammen buketter nede i kjelleren.

-Det er litt skummelt dette. Butikken har jo faste kunder som er vant til å treffe blomsterdekoratører med 15-20 års erfaring, sier Linn Therese. Noe mindre bekymret er Camilla, for hun har både hatt utplassering og julejobb i denne bedriften.

Helt ubekymret er de to lærerne, fagarbeider Rebekka Ripegutu og faglærer Rose-Linn Hanssen. Også Rebekka arbeidet her i noen år før hun begynte på Tangen.

-Vi har flinke elever. Dessuten driver jo vi lærere kvalitetskontroll, forsikrer Rose-Linn og Rebekka. I to dager drives butikken av Tangen-folket.

Inne i et hjørne jobber Iris Bøasæter, igjen må vi merke oss et fagmessig fornavn, med en bukett. Helt fra Tromsø er hun kommet for å gå vg2 blomsterdekoratør, en linje som ikke finnes i Ishavsbyen. Og siden hun måtte flytte, falt valget like godt på  den flotte byen i Norges Syden.

To unge kvinner setter sammen blomsterbuketter. - Klikk for stort bilde-Noen tror at det er enkelt å sette sammen en blomsterbukett, men det er mye mer krevende enn folk tror, sier elev Linn Therese Frigstad (t.v.). Her jobber hun sammen med Camilla Villanueva. Tangen vgs

Det er første gang på 10 år at Tangen tilbyr vg2 blomsterdekoratør. Til høsten begynner elevene derfra på to års læretid. Riktignok er blomsterdekoratører ettertraktet, men ikke alle bedrifter tar inn lærlinger. Imidlertid er Agder stort, så det skal nok ordne seg for alle et sted i fylket, tror Rose-Linn Hanssen.

Akkurat nå former hendene hennes en g-nøkkel av netting. Rundt den skal det bindes blomster. En musikkelsker er gått bort, noe som skal markeres med kistepynt. Fra vi står i knopp til vi visner følger blomsterdekoratørene oss..

Men hvordan er det, sitter innehaver Camilla Dversnes og biter negler på tur, mens Tangen-elevene danser på, unnskyld, bak disken hennes?

-Jeg er veldig rolig, for jeg har full tillit til dem som har overtatt butikken, sier hun pr. telefon fra Danmark.