De levde av ball i utlandet. Nå bygger de lag på Tangen.

Imani, Jørgen og Svenn-Erik har vært proffspillere. Erfaringene fra banen er nyttige i klasserommet.

Tre unge folk med ball - Klikk for stort bildeIsland, Tyskland, Frankrike. Der var de proffspillere, henholdsvis Jørgen Richardsen, Svenn-Erik Medhus og Imani Dorsey. Tangen vgs  Han er veldig lett å legge merke til. Med sin kroppslengde på 201 centimeter ser Svenn-Erik Medhus verden nesten fra fugleperspektiv. Armene hans har rekkevidde som en middels blekksprut, og på enden av dem sitter grove gripeklør.

Den fødte håndballkeeper.

Høydepunktet i karrieren?

I Norges mål står kristiansanderen i en kamp mot Frankrike, verdens beste håndballag på den tiden. Det spilles oppkjøringskamp før VM. Stemningen er elektrisk.

Stygg forglemmelse

Svenn-Erik ser en franskmann hoppe inn mot mål. Keeperen vet at skuddet kommer, og han vrir litt på hodet for å se hvor han skal kaste ballen etterpå.

Men han glemmer én ting. En veldig viktig ting. Han glemmer å redde. Ballen flyr over hodet på ham og i nettet.

-Heldigvis hadde ikke denne tabben noe å si for resultatet, men dette øyeblikket er det jeg husker best fra karrieren, sier Svenn-Erik.

Ellers har han samlet noen ekte høydepunkter. Første eliteseriekamp, første cupgull, første landskamp, første kamp i Bundesliga i Tyskland.

Håndballkeeper og to dommere - Klikk for stort bildeSvenn-Erik Medhus i ØIF Arendals drakt snakker med dommerne. ØIF Arendal

Fotball

Foruten Svenn-Erik har lærerkollegene Imani Dorsey og Jørgen Richardsen vært proffer i utlandet, men de sparket, ikke kastet ballen. For Imani Dorsey fra Los Angeles kom toppen av karrieren med seieren i det amerikanske mesterskapet for universitetslag på øverste nivå, der rundt 200 lag konkurrerer. 9000 tilskuere så finalen i Texas.

I de varme kilders og de knotete konsonanters rike, Island, har Jørgen Richardsen spilt fótbolti eller knattspyrna, som de også sier. Imidlertid inntraff høydepunktet i karrieren på norsk jord, det vil si på Ullevål i 2016. Cupfinale mot Rosenborg.

-Underveis til Ullevål var vi en underdog som slo ut flere veldig gode lag, blant annet Strømsgodset i semifinalen. Mot Rosenborg kom vi til kort, men å spille for 26.000 tilskuere var like fullt en stor opplevelse, sier Jørgen.

To fotballspillere i kamp - Klikk for stort bildeJørgen Richardsen på farten for Kongsvinger mot Sandnes Ulf. Kongsvinger I.L.

Erfaringer

Har de tre pensjonerte proffspillerne erfaringer fra karrieren som er til hjelp i klasserommet?

Imani: - Nå går jeg på trenerkurs, og det finnes mange likheter mellom en trener og en lærer. Gode trenere jeg hadde, fulgte en plan, og de skjønte hva slags tilbakemeldinger den enkelte spiller trengte.

Jeg har også lært at kvinnelige og mannlige spillere ikke kan behandles likt. Det nytter kanskje å kjefte på gutter, men med jenter funker det ikke. Da kommer lett tårene.

Kvinnelig fotballspiller i kamp. - Klikk for stort bildeImani Dorsey gir alt for Medkila IL i Harstad.

Urettferdig

Jørgen - Det finnes ikke noe så urettferdig som å behandle alle elever likt. I fotballen ble jeg kjent med utrolig mange slags mennesker, og gode trenere jeg har hatt visste hvilke knapper de skulle trykke på hos den enkelte.

I skolen har jeg med forskjellige elever å gjøre. Noen trenger litt kjeft en gang i blant, mens det virker mot sin hensikt overfor andre. Alle trenger å bli sett og føle seg trygge.

Tydelig

Svenn-Erik: -Å være tydelig, å være rettferdig og å kjenne den enkelte er hovedprinsippene for en lærer. En annen ting jeg har nytte av fra idrettskarrieren er å håndtere press selv og se hvordan elevene gjør det.

Elever og lærer må bygge et lag sammen. Dessuten må vi, som i idretten, nullstille oss når ting er gått. Da tenker vi nytt og går videre sammen.

Svenn-Erik Medhus

Alder: 40.

Yrke: Lærer i rørleggerfag.

Idrett: Håndballkeeper.

Debut: Fem år gammel.

Klubber: Randesund, KIF, Sandefjord, Arendal og GWD Minden (Tyskland). 81 kamper for det norske landslaget.

La opp: 2020.

Imani Dorsey

Alder: 39.

Yrke: Lærer i spansk.

Idrett: Forsvarsspiller i fotball.

Debut: Seks år gammel.

Klubber: LA Force, Mission Viejo Mirage, University of Portland, ASJ Soyaux-Charente (Frankrike), og Medkila IL. Avsluttet i Gimletroll i Kristiansand.

La opp: 2021.

Jørgen Richardsen

Alder: 33.

Yrke: Lærer i norsk, religion og kroppsøving.

Idrett: Forsvarsspiller i fotball.

Debut: Seks år gammel.

Klubber: Fløy, Fyllingen, Alta, Lyn, Kongsvinger og Knattspyrnufélagið Víkingur (Island).

La opp: 2020.