De har bagasje fra Uruguay og Iran - det er en berikelse

Frida og Mettin er født i Norge, men kaller seg krysskulturelle. Hør hvorfor i en ny episode av podkasten Tangenfolk.

To smilende ungdommer, jente og gutt - Klikk for stort bildeDe er ikke fremmedkulturelle. De tilhører ikke en minoritet. De er krysskulturelle, Frida Isabella Milan og Mettin Mo. Tangen vgs

Frida Isabella Milan er født i Norge, men har gått på skole i et land der lærerne var iført hvite frakker. Det skjedde i Urugay, landet hele familien hennes stammer fra.

-Å ha røtter i flere land er mest positivt, sier Frida. Nå er eleven i 3MKA på vei ut av skolen, og jusstudier er målet.

Også Mettin Mo i 3STB vinker Tangen farvei i disse dager. Han skal ta et rolig år hvor han blant annet skal være DJ. Musikk som levevei frister ham.

Norge

Riktignok er Mettin født og oppvokst i Norge, men han er sterkt preget av den kurdiske kulturen i familien. Foreldrene måtte flykte fra Iran fordi de opponerte mot styret, eller rettere sagt vanstyret, i ayatollaenes rike.

-I kurdisk kultur er familiebåndene tettere i den norske, men jeg setter pris på verdier fra begge, sier Mettin.

Kryssgruppa

Både han og Frida har vært medlemmer av Kryssgruppa på Tangen, som samler elever med røtter i minst to kulturer. Initiativtakeren var Ana Margarita Quinteros, for anledningen en lett inhabil intervjuer i podkasten.

Født og oppvokst er Ana i Norge, men foreldrene bodde lenge i Uruguay, et land de måtte flykte fra etter å ha vært med i en geriljagruppe som kjempet mot militærdiktaturet. På Cuba har hun studert journalistikk og arbeidet i radio.

- Målet med å stifte Kryssgruppa var å hjelpe ungdommer som trodde de var alene om følelsen av å være litt splittet. Men mange elever på Tangen er krysskulturelle, og mangfoldet blant både elever og lærere er vi stolte av, sier Ana.