Data-desperat? Prøv dette før du søker hjelp

Selvsagt frister det å svinge innom de hyggelige guttene i IT-servicebua. Men noe kan du fikse selv når maskinen får hikke eller spiller død.

To gutter ved pc - Klikk for stort bildeKrister Dahl Frantzen hjelper en elev i datanød. Fredrik Rønning Birkeland

Mac'en eller pc'en funker ikke som den skal. Kanskje er lyden borte, eller programmene lar seg ikke åpne. Hva gjør du?

- Ta en omstart på maskinen, anbefaler Marcel Antero Christensen og Krister Dahl Frantzen. De er lærlinger på Tangen og gir IT-service i den digre luka i andre etasje.

Men hvordan foregår omstart? Gå til start, trykk på strømknappen, og velg deretter start på nytt. At dette kan løse mange dataproblemer, har Marcel og Krister rik erfaring med.

Det kan også tenkes at du må søke etter oppdateringer. Velg Start-knappen, deretter Innstillinger > Oppdatering og sikkerhet > Windows Update >. Deretter velger du "Se etter oppdateringer".

Svart skjerm. Maskinen viser intet tegn til liv, omtrent som en 17-åring lørdag formiddag da mor roper at det er tid for støvsuging. Hold startknappen inne i 15 sekunder, vent i minst tre og trykk for å starte igjen. Vips, så er du i gang.

Passord

Men hva om du ikke kommer inn på nettverket? Da kan det være på tide å oppdatere passordet, råder Marcel og Krister. Altså går du inn på passord.agderskolen.no på nettleseren din.

Velg "Reset passord via SMS" og skriv inn fødselsnummer (11 siffer). Du får nå en sms-kode som skal inn i skrivefeltet. Og nå kan du velge passord. Det må inneholde minst 8 tegn, med en blanding av små og store bokstaver.

-Gratulerer, du har nå byttet passordet, utbryter Marcel.

Tungnemme lærere

Nei, han og Krister er ikke redde for å bli arbeidsledige hvis en del elever får med seg disse rådene. Det finnes jo så mange tungnemme lærere som trenger hjelp. Dessuten ønsker mange, uansett alder og kjønn, å slå av en hyggelig prat over harddisken og hjelpedesken.