Da møtet begynte, fikk elevene en kraftig overraskelse

Det gikk et sus gjennom salen. Til å holde åpningstalen i et rollespill om FN, dukket selveste stortingspresidenten opp.

Mann på talerstol i forsamling - Klikk for stort bildeStortingspresident Masud Gharahkani på talerstolen i rådhuset i Kristiansand. Tantgen vgs

Hvordan kan konflikten i Mali løses? Det var oppgaven de fikk, over 100 elever fra videregående skoler, da de skulle agere møte i FN. Og helt overraskende kom selveste stortingspresident Masud Gharahkani for å holde åpningstalen.

Gharahkani inspirerte og motiverte, foruten at han takket elevene for deres engasjement. Selv har han nok av engasjement, noe han har vist ved sine støtteerklæringer til demonstrantene i Iran, hans fødeland.

Delegasjoner

Tangen-elevene ble tildelt rollene som delegasjoner fra Norge, Russland, Kenya og Mexico. Alle delegasjonene holdt en åpningstale, og etter debatten vedtok forsamlingen en resolusjon.

Det var en svært lærerik og innholdsrik dag som var med på å fremme demokratiets ånd og å gi rom for flinke Tangen-elever til å vise sine kunnskaper og sitt politiske engasjement.

Fire vgs-elever ved  bord - Klikk for stort bildeEngasjerte Tangen-elever: Fra venstre Lilly Mari Skalle. Børge Bjerkely Liebermann, Thea Kambestad Olsen. Selma Harv. Tangen vgs

Elevene som deltok var:
1STC: Emal Mir, Adna Bajrektarevic, Ada Skjelbred-Knudsen, Emma Shérine Collett Sikel, Mieron Teweldemedhn Gebrekrstos, Eva Jawan Habach.

1STA:Emilie Moseid – Vårhus, Dina Hetland Andreassen, Lucia Francesca Cervellina, Alaa Hamed Alhelou, Phoebe Sissel Beach, Daniella Bjørgum Forde, Mille Berg Botnan, Angelica Endresen Arntzen, Naveed Umer Khil
Yagana Reed.

3PBA:  Børge Bjerkely Liebermann, Lilly Mari Skalle. 3STC: Selma Harv, Thea Kambestad Olsen.

Forsamling av ungdom. - Klikk for stort bildeFN-forsamling i Kristiansand-versjon. Tangen vgs