Bygger hytte bit for bit

Glem Lego og Duplo. Disse tømrerelevene setter sammen digre deler, og de leker ikke.

Gutt i arbeidstøy med teiprull - Klikk for stort bilde-Jeg tror jeg får læreplass i firmaet ToFire, der jeg har vært utplassert, sier Fredrik Rysstad fra Rysstad. Han bor i leilighet i Kristiansand og rekker å rydde før moren kommer på varslet besøk. Tangen vgs

Du har sikkert hørt om ferdighus. I et røslig lager i Høie næringspark produseres det ferdighytte. Med følsom drill og spikerpistol lager 14 tømrerelever vegger som skal fraktes til ei tomt på Langenes i Søgne og føyes sammen der.

- Det er kult å være inne og bygge hytte, sier Fredrik Rysstad. Vel vant er nevene hans til verktøy. Allerede i 7-8 årsalderen fikk han verktøykasse av faren, som driver Rysstad Laftebygg i Valle i Setesdal.

-Spikerpistol? Nei, den måtte jeg vente litt med, ler Fredrik. Men nytte for seg gjorde han ganske raskt. Når du reiser oppover Setesdal, i Brokke eller på Hovden, ser du laftehytter med frodig grastak vg2-eleven har vært med på å reise og tekke.

Lager med verksted - Klikk for stort bildeHer er hyttebygging innendørsidrett. Tangen vgs

Og skulle du få øye på en og annen gapahuk, kan det godt hende at Fredrik har lagt sine never på den også. Ikke overraskende er det meningen at denne karen skal gå inn i farens firma og etter hvert overta ledelsen.

-Press? Nei, det har pappa aldri lagt på meg. Men han virker fornøyd, og betalingen han gir meg, skal jeg ikke klage på, røper Fredrik.

Nå drar han ut teip fra en rull og limer den behendig langs kanten av en utskjæring til et vindu. Teipen skal tette mot fukt og vind. Litt senere setter klasse 2TMD inn vinduer og dører, før veggene fraktes til Langenes.

To snekkere - Klikk for stort bilde-Jeg liker lite teoretisk skole, men er glad i praktisk arbeid, forteller Morten Håbesland Klausen fra Randesund. Her fester han lekter på ytterveggen under veiledning av faglærer Marius Skøie. Tangen vgs

Rundt på lageret går en litt eldre kar i gult, med målbevisste skritt. Han må minst være 30 år. Så gode skussmål får faglærer Marius Høie av sine elever at vi ikke tør sitere dem, siden mannen kunne bli vel høy i hjelmen.

Snekker limer teip - Klikk for stort bilde-Det er fint å jobbe inne og få til noe sammen, synes Andreas Skeie fra Vågsbygd. Mens han gikk i niende og tiende, snekret han hjemme og fikk smaken på faget. Tangen vgs

- Her går vi igjennom nesten hele læreplanen i ett prosjekt, sier Marius fornøyd. At elevene synes det er ypperlig å jobbe med noe som skal bli ei ordentlig hytte, framfor å lage konstruksjoner som må rives igjen, merker læreren på konsentrasjonen og innsatsen.

-For meg er dette også interessant, men et slikt prosjekt krever mye planlegging, fastslår Marius.

hyttetegning - Klikk for stort bildeHytta er tegnet av Nilsen Byggtjenester på Vennesla.

De første planker ble sagd og de første skruer satt inn i slutten av september. Til sommeren skal hytta på 70 kvadratmeter være klar til maler, det vil si ha gipsvegger innvendig og royalpanel utvendig.

I uke 47 kommer lastebilen veggene og noen av taksperrene skal fraktes på fra Høie til Langenes, og i uken etter settes hyttedelene sammen. Ringmuren byggverket hviler på, har naturligvis murerelever fra Tangen støpt, under ledelse av faglærer Kjell Tangstad.

For en mur er det bare bra å møte veggen.