Bli fadder for ferskingene!

De har klamme hender og flakkende blikk. Til høsten skal nye elever bli tatt varmt imot av folk fra vg2 og vg3.

Ungdommer med ryggen mot kamnera, bak ung jente og gutt med ansiktet mot oss - Klikk for stort bildeErling Høgevold og Medeea Costache, begge i elevrådsstyret, ivrer for at de nye elevene blir tatt godt imot til høsten. Fredrik Rønning Birkeland

Erling fadder: - Hei, er du ny?

Jakob vg1-fersking (forsiktig): - Mmmmm.

Erling: - Kjenner du noen her?

Jakob: - N-n-nei.

Erling: -Stilig jakke du har.

Jakob: - Takk!

Erling: - Hvilken ungdomsskole gikk du på?

Jakob: - Lovisenlund.

Erling: -Jeg også. Kom, så går vi opp i klasserommet og finner på noe gøy sammen med de andre.

Jakob (sikrere og blidere nå): - Kult.

Samtale

Dette var en tenkt samtale mellom en fadder og en fersking. Til høsten får nemlig også Tangen en ordning med at de nye elevene tas godt imot av vg2- og vg3-elever.

Fra elevrådsstyret kommer initiativet, sterkt oppmuntret av rektor Stein, som har jobbet på skoler med fadderordning. Medeea Costache i 1STC og Erling Høgevold i 1IMB sitter begge i elevrådsstyret og ivrer for fadderne.

Infomøte

I midttimen 25. april blir det infomøte i Flo & Fjære for alle som kunne tenke seg å være fadder til høsten, det vil si dagens vg1- og vg2-elever. Da får de vite hvilke egenskaper fadderne bør ha:

- De må være blide og positive, utadvendte og ha visse lederegenskaper, forteller Medeea og Erling.

Lederegenskapene trengs når fadderne i et par timer på første skoledag skal vise de nye rundt og arrangere bli kjent-leker.

Ungdommer håndhilser på hverandre - Klikk for stort bildeMedlemmer av elevrådsstyret på Tangen har fått inspirasjon om fadderordningen fra Vågsbygd videregående, som har hatt den i noen år. Fredrik Rønning Birkeland

Byggene

-Å bli fortrolig med byggene våre er viktig. Jeg har snart gått her i et år og sliter fortsatt med å finne klasserommene. Særlig i E2 er det vrient, bekjenner Medeea med et smil.

Siden hun kjente mange som begynte på Tangen sist høst, gikk overgangen greit. Også Erling fikk en myk start, men begge tror altså at faddere hadde gjort skolestarten enda bedre.

Åtte klasser

I et par uker skal 2-3 elever være faddere for hver sine klasser, det vil si til sammen åtte fra linjene ST, IM, KD og MK. Og på spesiallagde T-skjorter skal fadderne kjennes.

-Kom på infomøte, hør hva dette går ut på og send en søknad hvis du vil bli fadder, oppfordrer Medeea og Erling.