Bikkja som ikke bjeffer, men likevel varsler

Lei av å plukke opp bæsj etter hunden? Da kan denne roboten kanskje avløse Fido. Pris: én million.

robothund - Klikk for stort bildeSpot på morgentur på Tangen. Noen turde å klappe ham. Tangen vgs

Denne morgenen ble vi møtt av en nesten hodeløs, knallgul krabat i stankelbein-gange. Med en viss velvilje kunne man kalle den en hund. Ei ung jente gikk tur med krabaten, men uten lenke. Isteden styrte hun med et nettbrett.

Roboten Spot er levert av det amerikanske firmaet Boston Dynamics og tusla rundt på Tangen i anledning Techpoint Future, en todagers teknologikonferanse som ble avsluttet på vår skole, med foredrag og workshops. Der fikk de også delta, elever med fagene informasjonsteknologi og medieproduksjon, entreprenørskap, og teknologi og forskningslære .

Den knallgule teknohunden hører hjemme på Universitetet i Agder, der Spot demonstreres blant annet for næringslivsfolk. Spot lekker ikke; til gjengjeld kan den varsle lekkasjer.

På oljeplattformen Skarv i Nordsjøen, tilhørende Aker BP, er en Spot-modell teknisk vakthund som går runder blant rør og alskens teknikk. Ikke med sin fine nese, men ved hjelp av følere på kroppen kan nemlig hunden oppdage uregelmessigheter. Spot on.

Og hva er Spot-prisen? Rundt én million. Til sammenligning får du en levende hundevalp for cirka 20.000. Den gir deg kos og moro, men også bæsj og bjeff.

Techpoint Future ble holdt i Kristiansand 28. og 29. september. Her møtes ledere, gründere og eksperter fra mange selskaper. I år lå hovedvekten på dette: Hvordan kan teknologi bidra til en mer bærekraftig verden?