Auf Wiedersehen, Flekkerøy!

Han ble flinkere i engelsk, bedre i volleyball og ranet av en måke. Dette opplevde Felix under utvekslingsoppholdet på Tangen.

Ung mann foran hus - Klikk for stort bildeHos familien Baak på Flekkerøy har Felix trivdes godt. Tangen vgs

Fra hjembyen München kom Felix Ostermeier for å tilbringe fire måneder hos familien til lærer Sebastian Baak på Flekkerøy, og i 1STB på Tangen. Folkene i Kristiansand kom han godt overens med, men en måke ga ham en støkk i livet.

Utenfor Aquarama, ved siden av sandvolleyballbanene, skal 16-åringen Felix spise et pizzastykke. Han løfter det mot munnen, men så...SVISJ!

En måke kom farende som et jagerfly, snappet pizzastykket ut av hånden hans og gumlet det i flukten. Det er såvisst ikke bare skjærer som stjeler.

Internasjonal

Tangen videregående blir stadig mer internasjonal. Elever herfra drar ut i verden, og utenlandske elever kommer hit. Men er det ikke litt vrient å komme inn på nordmenn med deres rykte for å være innadvendte og avvisende?

-Til å begynne med kan det virke litt vanskelig å få kontakt, men når dere har fått litt tid, blir en godt behandlet, sier Felix.

Etter sitt fire måneder korte opphold snakker han forbløffende godt norsk. Og ikke bare har han tilegnet seg språket vårt; han er også blitt bedre i sin favorittsport volleyball.

Ute og inne

- I Kristiansand Sandvolleyballklubb har jeg spilt både ute på sand og inne på gulv. Med fire-fem treninger i uken og kamper i tillegg er jeg blitt en dyktigere spiller nå enn hva jeg var ved ankomsten, sier Felix fornøyd. Bedre er han også blitt i engelsk etter undervisningen på Tangen. I dette faget kunne han jo følge med før han lærte norsk.

På skolen i München som han vender tilbake til i slutten av juni, er det travlere enn her.

-Vi må for eksempel gjøre en god del lekser, noe jeg slapp på Tangen. Men selv om arbeidspresset er hardere her, vil jeg ikke uten videre si at det faglige nivået er høyere hjemme, mener Felix.

Ung mann smiler foran bygg - Klikk for stort bildeEn forventningsfull Felix rett etter ankomsten til Tangen. Heldigvis ble forventningene innfridd. Tangen vgs

- Kan du anbefale utvekslingsopphold i Norge?

-Jeg er svært fornøyd og angrer ikke. Men for mine medelever i Tyskland er det jo lettere å dra til for eksempel USA, der en slipper å lære seg et helt nytt språk.

- Kommer du tilbake til Norge?

- Absolutt. Nå har jeg lært språket, og kanskje blir det aktuelt å studere for eksempel i Oslo, sier Felix Ostermeier.