- Alkohol er det farligste rusmiddelet jeg har prøvd

Leo Ajkic ble dømt til samfunnstjeneste for å ha brukt marihuana. Men å male gjerder sammen med andre kriminelle, var ikke gunstig.

Yngre mann med grått hår. - Klikk for stort bilde-Ikke se nyhetene om morgenen. Da får du så mange triste tanker med deg på skolen, rådet Leo Ajkic. Tangen vgs

-Lovlige rusmidler kan være like skadelige som de ulovlige. Flere av mine kamerater omkom i fylla. En av dem gikk over et fjell i Bergen og frøs i hjel, fortalte TV-kjendisen Leo Ajkic da han besøkte Tangen videregående.

Det var den såkalte Kryssgruppa, bestående av 11 elever med krysskulturell bakgrunn, som sto for arrangementet. Hele skolen fulgte intervjuet med Ajkic, enten i foajeen eller via overføring til klasserom.

Naturlig nok ble rusmidler et tema, siden Ajkic nylig var med på å lage dokumentarserien Rus i NRK. Hva mener du om rusreformen, lød et av spørsmålene fra salen.

Stor forsamling av ungdom - Klikk for stort bildeTangen-elevene fulgte nøye med på intervjuet. Tangen vgs

- Folk som driver med andre former for selvskading enn rusmisbruk, blir ikke fengslet. Derfor tror jeg ikke straff er veien å gå med rusavhengige. Dessuten fører straff til at den dømte lever i et kriminelt miljø, sa Ajkic.

Han er selv gjentatte ganger blitt tatt for besittelse og bruk av marihuana, og ble idømt et halvt års samfunnsstraff. Det førte til maling av gjerder i et halvt år, sammen med andre ruskriminelle. Det hadde vært bedre å gjøre en jobb sammen med vanlige folk og fått en bedre påvirkning, mente Ajkic.

Kokain

Hva overrasket ham mest under produksjonen av Rus? Kokain, lød svaret. Dette rusmiddelet var tidligere bare utbredt i overklassen, men nå brukes det av mange ungdommer, også russ.

-Når russ kan kjøper kokain til 1000 kroner grammet, er ikke dette en privatsak. Jeg kan fortelle at denne rusingen har uheldige følger for Columbia, der plantene dyrkes, og på veien mot det norske markedet, understreket Ajkic.

Å bruke rusmidler før hjernen er utviklet når man er rundt 25 år, er å eksperimentere med seg selv, advarte TV-mannen. Rusen kan føles godt, men snart kjennes det vondt når du ikke får den, og da har du et problem.

Tre yngre mennesker på et podium. - Klikk for stort bildeJoel Nziza og Arielle Rogers intervjuet Leo Ajkic. Tangen vgs

Siden mannen flyktet med familien fra krigen i Bosnia da han var syv, ble dagens forferdeligheter i Ukrainia også et tema. Ukrainske flyktninger er velkomne, siden de ligner på oss, mente han.

-Flyktningene fra Ukraina kan bli de nye bosnierne her i landet. Bosnierne ligner på nordmenn, og våre folk hadde en sterk vilje til å slå seg igjennom her. I dag har bosnierne i snitt mer utdannelse enn nordmenn, og sysselsettingen er høy, sa Ajkic.

Ikke stress

Så ville en elev vite om det var noe han gjerne skulle ha hørt da han var i videregående alder.

-Ta det med ro. Ikke stress. Det er ingen skam å snu eller å grave seg ned. Etter at du har utdannet deg til noe, finner du kanskje ut at det er andre ting du er flink til og vil drive med.