Alexander manglet dame. Da kunne Arild hjelpe.

Byggfaglærere kan ha så mangt i verktøykassa. En giftekniv, for eksempel.

Middelaldrende mann ser på ung mann. Halvfigur. - Klikk for stort bildeArild Moen (t.h.) har ingen planer om å stifte ekteskapsbyrå, selv om han gjorde en flott spleisejobb for kollega Alexander Rogn. Tangen vgs

For alle som kjenner ham, særlig damer, virker det utrolig at 30-åringen Alexander Rogn var singel sommeren 2017. Den kjekke læreren i byggfag på Tangen hadde imidlertid bestemt seg for å ta det med ro på kvinnefronten, siden han nylig la bak seg et langvarig forhold.

-Nå må jeg være litt for meg sjøl, ta meg god tid, og vi må bli ordentlig kjent før jeg binder meg til noen, sa Alexander til seg selv.

Det ble ikke helt sånn. Arild Moen på Tangen grep inn, også han faglærer i byggfag.

Spørsmål

-Har dere ikke noen kjekke der nede til Linnci? Spørsmålet fikk Arild av og til fra sin kone Edel. Hun hadde omsorg for niesen  som var blitt singel.

Da Arild fikk rede på at Alexander hadde lidt samme skjebne, ble det på tide å handle. En kveld midt i august 2017 fisker han opp mobilen og slenger ut snøret. Denne meldingen går til Linnci, et kjælenavn for Linn Cecilie:

"Hei, Linnci, jeg snakket med min kollega Alexander i dag. Han er fri og frank, cirka 30 år og bor på hybel cirka 100 meter fra deg. Jeg nevnte for ham at jeg hadde en niese og tenkte dere ville være et fint par. Han sa: mener du en blind date? Ja, kanskje det, sa han og smilte.
Har ikke gitt ham navnet eller noe før jeg vet om du vil treffe ham. Tar du sjansen? Tror han gjerne vil ha en å dele livet med. Hilsen Onkel Arild."

Årvåken

I dag, fem år etter, på personalrommet på Tangen, er Alexander årvåken. Tekstmeldingen Arild leser opp, har han verken hørt eller sett før. Så dette blir en nær Se og Hør-opplevelse.

Litt senere den kvelden i 2017 plinger Linncis svar inn til onkel Arild: "Ok (smilefjes)".

Arild responderer: "Så fint, da ber jeg ham ta kontakt med deg i morgen, så får dere avtale hvor og når dere skal møtes. Han er en utrolig kjekk og flink ung mann, veldig godt likt på skolen blant elever og ansatte. Lykke til!".

Ung familie, mor og far med tre småbarn. - Klikk for stort bildeDenne fine flokken har Alexander fått etter de forløsende tekstmeldingene. Privat

Så får Alexander beskjed: "Jeg nevnte for deg at du må treffe min niese Linnci som bor i Marviksveien. Spurte henne i kveld, og hun er interessert i å treffe deg. Ta kontakt med henne på Facebook, så kan dere avtale en blind date. Hun er kjempesøt, og jeg tror dere passer samen. Hilsen Arild.".

Karsten giftekniv

Nå ble det Alexanders tur til å handle. Her er meldingen til Linnci: "Hei, onkelen din har tatt på seg en ekstrajobb som Karsten giftekniv på kontoret. Veldig koselig at han tenkte vi ville komme godt overens. Måtte finne deg på Facebook, og jeg må jo si at du ser ut som en søt jente. Det var ikke noen ulempe at jeg så en hund sammen med deg på et av bildene, for jeg er veldig glad i dyr.
Jeg har litt fulle dager frem til over helga, men det hadde vært koselig om du hadde hatt lyst til å finne på noe i neste uke."

Av de mest romantiske var kanskje ikke møtestedet: Kiwi på Lund. Men butikken lå midt mellom boligene deres, og fra etablissementet med grønnkledd betjening ruslet Linnci og Alexander til Marvika.

På heia

-Vi ble sittende på heia og prate i et par timer. Først da det begynte å duskregne, gikk vi hver til vårt, forteller Alexander.

-Fant dere tonen?

-Med én gang. Etter det første møtet hadde vi god kontakt og møttes stadig oftere. Det tok tre måneder å bli samboere, opplyser Alexander.

Selv om byggfaglæreren en stund hadde bodd under samme tak som lege Linnci, ville han fasttømre forholdet ytterligere.

-Gå opp og ta på deg noe fint. Vi skal finne på noe gøy, sa Alexander en dag til samboeren.

Så dresset han opp seg selv og Tobias, Linncis sønn på to år. Nederst i trappa strødde pjokken roseblader, og da moren dukket opp, fikk hun øye på sønnen og samboeren i etasjen under. Begge knelte.

Linnci skjønte tegninga. Hun sa ja.

Det var bare det at Linnci og Alexander passet perfekt sammen

Bryllupsplaner

Dessverre forpurret koronaviruset bryllupsplanene, men nå går det mot fest. Naturligvis inviteres onkel Arild, og det blir kanskje ikke det første bryllupet Karsten giftekniv har forårsaket?

-Jeg vet ikke om noen andre jeg har spleiset. Det var bare det at Linnci og Alexander passet perfekt sammen. Hvis de gifter seg i kirken, skal jeg sitte helt foran, sier Arild.

FAKTA:

Kirsten giftekniv

Kirsten giftekniv er en person i flere av Ludvig Holbergs komedier som prøver å intrigere andre sammen i ekteskap. (Kilde: Store norske leksikon)