Velkommen til Åpen dag - på nettet!

Lyst til å begynne på Tangen? Torsdag 27. januar får du se og høre hva skolen har å by på.

Hun bor på Lund og gikk på Oddemarka skole. De aller fleste av vennene hennes begynte på KKG, men Frida Isabella Milan valgte Tangen.

-Jeg ville gå på medier og kommunikasjon, og da var Tangen den eneste muligheten i Kristiansand, forteller Frida, elev i 1MKA.

Valget har hun aldri angret på. Skolen ser bra ut, påpeker Frida, men enda viktigere; miljøet er godt, opplever hun.

Lundskråger

Der får hun støtte av en annen lundskråge som gikk på Oddemarka, nemlig Sander Frøyså på andre året på medier og kommunikasjon.

Tangen, det er den pene skolen der ingen krangler, hadde han hørt. Og dette stemte, erfarte han.

Linjen Sander og Frida går på, gir studiekompetanse. Ved siden av de vanlige fellesfagene har elevene mediefag som gir avveksling i form av praktisk jobbing.

Åpen dag

Viktig melding til niende- og tiendeklassinger, og la oss ta med foreldrene i samme slengen: Tangen er en videregående skole med stort mangfold. Nå inviterer den til Åpen dag for mulige søkere.

Gunn Wetrhus. Tangen vgs    Siden viruset fortsatt virrer omkring, må sjarmoffensiven skje digitalt. Elever, rådgivere og lærere forteller om skolens undervisningstilbud, i tillegg til at seerne får være med på en rundtur i det gedigne, særpregede skolebygget.

-Vi skal være ungdommenes ører og øyne i halvannen time, erklærer Gunn K. Wetrhus, leder for Elevtjenesten på skolen. Sammen med Trond Hansen, avdelingsleder for studiespesialisering og påbygg, er hun programleder på skolens digitale åpne dag.

Chat med rådgivere

På skolenes hjemmeside og andre digitale plattformer publiseres Åpen dag-videoen kl. 18.00 denne dagen. Fra dette tidspunktet kan man dessuten chatte med skolens rådgivere på direkten. Også senere er videoen tilgjengelig via en lenke.

-Tangen er en spennende skole det ikke finnes maken til, med et stort mangfold i fagtilbud og blant elever og ansatte, påstår Hansen og Wetrhus.

Javel, Tangen er viden kjent for sine yrkesfaglige studieretninger skolen er alene om, men hva med studiespesialiserende? Der har jo også andre skoler et tilbud?

- Ja, KKG og Vågsbygd videregående har også tilbud om studiespesialiserende, sier Trond Hansen. De to skolene har jo også holdt på med dette mye lenger enn Tangen, legger han til.

Trond Hansen. Tangen vgs   Fagkombinasjoner

- Men vi har mye å by på, blant annet noen fagkombinasjoner som de andre skolene ikke nødvendigvis har. Tangen har lang tradisjon med studieforberedende innen medier og kommunikasjon, samt kunst, design og arkitektur. Her tilbys det fag som også elever på studiespesialisering kan ta, det er noen spennende kombinasjoner og muligheter. Og det er bare tre paralleller på studiespesialiserende hos oss. Dermed forsvinner ikke elevene så lett i mengden, sier Hansen.

-Velg med hjertet

Gunn Wetrhus poengterer at mange elever ikke velger Tangen i seg selv, men programområdet de er interessert i.

-Mitt råd til tiendeklassingene er at de må velge med hjertet. Ikke begynn på det samme som vennene dine eller gjør som pappa og mamma sier, formaner hun.

-Bare Tangen er Tangen, og det er vi stolte av, oppsummerer Trond Hansen.