Lang sesong for kort bukse

Når vanlige folk kryper inn i varmedressen i snøføyka, beholder Jacob kortbuksa. I klesveien følger byggfageleven en svært nær slektning

Gutt med hjelm i kortbukse i snøvær. - Klikk for stort bildeNoen kaster undrende blikk på beina til Jacob Alexander Sønsteby Verås i klasse 2TMC. Det kan han fint leve med. Egil Gundersen, Tangen vgs

Tekst: Fredrik Rønning Birkeland

Om morgenen slipper Jacob Alexander Sønsteby Verås i klasse 2TMC å lure på hva han skal ha på seg nedentil. Det blir shorts hele året, uansett vær og føre.

- Faren min gjør det samme. Jeg er blitt inspirert av ham, forteller Jacob.

Sjelden syk

For oss andre betyr bare bein i vinterkulda å bestille forkjølelse og influensa, for ikke å snakke om urinveisinfeksjon. Men denne karen står imot.

- Jeg blir veldig sjelden syk og trives med å gå sånn, sier Jacob.

- Blir antrekket, eller avtrekket, lagt merke til?

- Jeg får jo noen blikk fra elever og lærere, men jeg ikke så mange som jeg hadde trodd, og jeg plages ikke av dem.

Gutt med elektirsk sag - Klikk for stort bildeJacob og klassekameratene renoverer et stort bygg på Odderøya. Egil Gundersen, Tangen vgs

For tiden er Jacob utplassert på Odderøya, der han og klassekameratene renoverer et bygg på 11 ganger 27 meter. Der skal kunstnere holde til.

Både med arbeidsoppgavene og medelevene trives Jacob godt. Men hva med lærerne, de må vel gripe inn når hårene på to mannebein vaier i snøføyka?

Varme

Faglærer Egil Gundersen tar det med ro. Fra eleven har han fått forsikringer om at beina holder seg varme.

- Så lenge Jacob har på seg nødvendig verneutstyr, er det greit. At leggene skal beskyttes mot kulde, står ikke noe sted, påpeker Gundersen.

Og da kan vi konkludere med at Jacob er barskere enn noen av skolens realfagslærere. De går i kort bare halve året.

Underkropp med kortbukse - Klikk for stort bildeSommer som vinter: God ventilasjon under knærne. Fredrik Rønning Birkeland, Tangen vgs