Restaurant- og matfag

På Vg1 får du en innføring i alle fagfeltene i restaurant- og matfag. Utdanningsløpet er inngangen til spennende og varierte yrker.

Blant disse yrkene finner vi baker, ernæringskokk, fagarbeider industriell matproduksjon, fagarbeider sjømatproduksjon, ferskvarehandler, kjøttskjærer, kokk, konditor, pølsemaker, servitør og slakter.

I løpet av året får du praktisk undervisning i tett samarbeid med lokale bedrifter. Vi legger vekt på produksjonsteknikk, samarbeid, råvarekunnskap, kreativitet og gjestebehandling. Du lærer om ernæring og helsefremmende livsstil, mattradisjoner, bærekraft, mat og drikke. Her utvikler du ferdigheter og kunnskaper som trengs for å bli en dyktig fagarbeider.

Ved å klikke her kan du se et seks minutters langt videoinnslag hvor elever fra Tangen forteller om hvordan livet på restaurant- og matfag kan være.

Restaurant- og matfag vg1 lar deg bli kjent med alle yrkesmulighetene og gir deg grunnleggende kunnskaper for veien videre. Vg2 er året for spesialisering og fordypning og gir deg rett til å søke læreplass i bedrift. Gjennom praktisk arbeid får du forståelse for bruk og sammensetning av ulike råvarer. Du jobber praktisk med mat og drikke i moderne og godt utstyrte verksteder. Alt som blir produserte blir solgt i skolens egen kantine, restaurant og ferskvareutsalg, Vg2 kvalifiserer deg til læreplass innen valgt utdanningsløp. Du velger selv spesialisering.

Mann og ung jente med slakt - Klikk for stort bildeMANGE MULIGHETER. Du som vil jobbe med mat har mange muligheter innenfor restaurant, hotell, bakeri, konditori, forretninger og matvarebedrifter. Inge T. Dalen

På Vg1 kan du velge mellom teoretisk eller praktisk matematikk.

Fagvalg og timetall

Som elev på restaurant- og matfag følger du obligatoriske fellesfag og obligatoriske programfag. På Vg2 velger du selv spesialisering, det vil si fagområde og programfag.

Fellesfag og programfag Vg1

5t  engelsk (A)
3t  matematikk (A)
2t  naturfag (A)