Strategisk plan for Tangen videregående skole 2024 - 2027

Strategisk plan Tangen vgs 2024-2027 - Klikk for stort bilde
Hovedmål for skolen - Klikk for stort bildeSkolens verdigrunnlag - Klikk for stort bildeFire innsatsområder - Klikk for stort bilde

 

OMDØMME OG REKRUTTERING

Vi skal være en attraktiv skole for elever og ansatte ved å synliggjøre en raus skolekultur. Skolens viktigste merkevare skal være vår undervisningskvalitet.

  •  Vi skal være nyskapende og fremme i skoene gjennom varierte undervisningsmetoder, vurderingsformer, fellesfag i verksted og tverrfaglig samarbeid. Tangen skal være kjent for sin fellesskapende undervisning.
  • Vi skal videreutvikle en identitetsbyggende kultur som synliggjøres gjennom begrepet «Tangen-folk». Som Tangen-folk er vi også en inkluderende nabolagsskole som inviterer til nabolagsfester, Tangen-dager, utstillinger og julemarked. Studio E2 skal være selve navet i nabolagsskolen og skal være et utsalgssted for alt vi produserer av varer og tjenester på skolen.
  • Vi skal videreutvikle vår samarbeidsplattform med ungdomsskolene gjennom for eksempel y-valgfag. Vi skal også fremme en større delingskultur utad og åpne dørene for andre skoler og bedrifter. For bedrifter og næringslivet skal Tangen framstå som en attraktiv samarbeidspartner.
  • Vi skal satse på internasjonalisering og ha en tydelig profil som åpner for samarbeid med partnere både innenlands og utenlands.
  • Vi skal bli enda mer synlige på nettsiden og i sosiale medier og bruke elevene som ambassadører for skolen. Vi skal utvikle en visuell identitet og profesjonalisere den visuelle kommunikasjonen.
  • Vi skal utvikle oss som et ettertraktet kurs- og kompetansesenter og være en attraktiv arena for pop-ups for ulike bransjer. Gjennom slagordet «Vi bruker byen og byen bruker oss», vil vi synliggjøre skolen som en aktiv deltaker i lokalmiljøet. Vi skal også gjøre oss synlige ved å delta i konkurranser og arrangementer.

TRYGT SKOLEMILJØ

Gjennom vår satsning på fellesskapende undervisning skal vi synliggjøre at utdanning og danning går hånd i hånd.

  • Vi skal skape gode og trygge fellesskap ved å involvere oss, og vi skal sette inn tiltak som fremmer empati og godt samarbeid. Vi skal være bevisste på endringer i skolen og sørge for at vi iverksetter tiltak raskt nok.
  • Hver klasse skal, sammen med lærerne sine, utvikle innhold til #tangenforventninger. Forventningene skal bygge på skolens verdigrunnlag og ha som målsetting at negativ atferd reguleres på en positiv måte.
  • Vi skal bruke Tangen på tvers, Tangen ytring og VIP Snakk om det som både miljøfremmende og læringsfremmende arenaer.
  • Vi skal arbeide aktivt mot utenforskap og jobbe for at mangfoldsbegrepet ikke skal bli for snevert. Mangfold er mer enn kjønn, kulturell bakgrunn og religion.
  • Vi skal vektlegge positiv dialog og ta utgangspunkt i vår etablerte «ja-kultur» for også å utvikle en «hei-kultur». Ved å hilse på hverandre og by på et smil, er vi godt i gang med å skape gode relasjoner. Med JA og HEI langt fremme i bevisstheten, legger vi grunnlaget for en sterk VI-kultur.
  • Vi skal ha en felles kultur der alle har innblikk i hva som foregår på de ulike avdelingene. Alle skal ta del i hele Tangens virksomhet, både faglig og sosialt.
  • Vi skal ha en velorganisert fadderordning og et aktivt og synlig elevråd.
  • Vi skal støtte elevrådets arbeid med å regulere mobilbruk i timene og opprette mobilfrie soner i skolen. Vi skal etablere gode møteplasser på «Tangen-løkka», i Smultringen og i E2, og vi skal ha positive miljøagenter på de riktige plassene.
  • Vi skal samarbeide tettere med naboskolene for å sikre det trygge skolemiljøet.
  • Vi skal videreutvikle et tett samarbeid og god dialog mellom skole og hjem slik at ingen foresatte er i tvil om at ungdommene blir godt ivaretatt.

FULLFØRE OG BESTÅ

Vi skal skape en felles vurderingskultur og en felles forståelse rundt mulighetene som ligger i ulike vurderingsformer.

  • Vi skal utvikle en god tilbakemeldingskultur, nedtone skriftlige prøver i muntlige fag og i større grad vektlegge muntlige ferdigheter. Tangen skal også være kjent for sine gode medvirkningskultur.
  • Vi skal bli en dysleksivennlig skole.
  • Vi skal videreføre og utvikle fellesfag i verksted.
  • Vi skal identifisere avvik gjennom systematiske analyser. Vi skal deretter trene på beste praksis for å stoppe lekkasjene.
  • Vi skal etablere kveldsskole og motivere elever og ansatte til å bli «fullføringsagenter». Vi skal etablere et eksamens- og privatistkurssenter for å hjelpe elever som er oppmeldt til NUS og privatisteksamen.
  • Vi skal ha en helhetlig møtestruktur som legger til rette for nødvendig samarbeid.
  • Vi skal utvikle gode faglag på hele bygget.
  • Vi skal videreutvikle spesialrommene våre som Studieverkstedet og Makerspace, og forene disse på hovedskolen.
  • Vi skal skape bedre rammer for ambisiøse elever som ønsker å jobbe målrettet med skolearbeidet.
  • Vi skal profesjonalisere arbeidet vårt med HYFU og trene oss selv i å tenke utenfor boksen for å finne de gode løsningene for de elevene som ikke finner løsningene selv.

FAGRESULTATER

Vi skal videreutvikle de pedagogiske tiltakene fra forrige strategiske plan og utvikle en vurderingskultur som understøtter elevenes mestringsopplevelse og progresjon i faget.

  • Vi skal innføre mappevurdering/portfolio i nær sagt alle fag for å oppmuntre elevene til å jobbe systematisk, og for å sende et signal om at øving virker.
  • Vi skal øke bevisstheten rundt forskjellen mellom standpunkt og eksamen. Elevene skal forstå, gjennom vår praksis, at standpunkt settes på bakgrunn av en kontinuerlig vurdering som ender med en sluttkompetanse.
  • Vi skal systematisere fagsamtaler og vurderinger i VIS gjennom de verktøyene som er tilgjengelige i plattformen.
  • Vi skal styrke analyse- og oppfølgingsarbeidet rundt resultater og bli gode til å «tette hull».
  • Vi skal bruke fagfaddere aktivt inn i Studieverkstedet og på kveldsåpen skole.
  • Vi skal bruke KI som læringsverktøy.
  • Vi skal innføre faglærerlunsj for å koble fellesfaglærere på klassen.
  • Vi skal styrke karriereveiledning som hele skolens ansvar.
  • Vi skal ha mer erfaringsdeling også på de store møtene på Tangen for å vise fram og dra nytte av den kompetansen vi har på huset.
  • Vi skal ha en tett læringsdialog mellom elev og lærer, der vi blant annet snakker om forventninger og felles ansvar.