VG1-elever på idédugnad med UiA-studenter

Hvem er Tangens tøffeste? Det er elevene på Vg1 Informasjonsteknologi og medieproduksjon, mener viserektor på UiA, Gøril Hannås.

To gutter ved pc - Klikk for stort bildeTangenfolkene Michael A. Tønnesen og Davis Åsjan Fossum i dyp konsentrasjon under forberedelser til pitchen. UiA

Hannås ga denne beskrivelsen ble gitt etter at våre elever, sammen med bachelorstudenter fra IT og informasjonssystemer ved UIA, hadde pitchet sine ideer som de jobbet med i et to-dagers hackaton.

Tema for samlingen var «hvordan kan AI bidra til å redusere ungt utenforskap». Det var UiA som arrangerte det såkalte «Hackit» sammen med NAV, Bouvet og UiA Nyskapning.

Elev foran skjerm med publikum - Klikk for stort bildeTangeneleven Aleksander Syre trollbinder publikum. Tangen vgs

Programmet hadde en gode innslag av faglig inspirasjon, fra NAV, Bouvet, Innoventus Sør, Bølgen bærekraftssenter og UIA Nyskapning. Et Hackaton er en samling hvor man jobber sammen for å løse vanskelige problemstillinger, gjerne ved bruk av teknologi.

Studentene og elevene jobbet i seks grupper, som hver presenterte sine forslag til løsninger for teknologisk funderte løsninger som på ulike måter skulle bidra i det viktige arbeidet med å motarbeide utenforskap blant unge.

Forslag

I dette arbeidet kom det frem flere gode forslag:

* En gruppe hadde analysert dagens NAV AI-bot, og fant en rekke punkter hvor den bedre kunne kommunisere med brukeren.

*AI-assisterte navigasjonshjelpemidler i NAV-systemet og en AI-analysebot som lar brukeren teste risikoen for å havne i utenforskap.

To menn foran forsamling - Klikk for stort bildeKristian Lindeberg Grindheim fra Bouvet og Førsteamanuensis Peter Andrè Busch fra UIA fasiliterte arrangementet og leder her an i prisutdelingen. Tangen vgs

* AI-vennen AmiGo som hjelper deg med å innlede relasjoner til mennesker gjennom samtaleveiledning og sosial trening.

* Din NAV-venn – som er en førstelinje AI-chatbot som fokuserer på karriereveiledning og kobling mellom brukerens egenskaper/ønsker og tilgjengelige jobber i systemet.

* En AI-bot som gjennom språklig tilpassede samtaler kartlegger dine behov og veileder deg videre i NAV-systemet, tilleggsfunksjonalitet knyttet til psykisk støtte og karriereveiledning.

* Entwine, en AI-assistert app som hjelper personer til å finne aktuelle sosiale arrangementer i nærheten basert på en interesseprofil. Appen er særlig rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelser og skal gi mulighet for ekstra tilrettelegging på disse arrangementene. En tilleggsfunksjonalitet i appen er å trene på samtaler og sosialisering.

Mann ved skjerm flere ser på - Klikk for stort bildeAleksander Syre fra Tangen forklarer hvordan «Ai kan fikse ungt tenforskap», Gruppen med Tangenfolkene Hadle Kloster, David Åsjan Fossum, Sienna A. Elgueta-Salinas og Mathias Berge Sørensen. UiA

Juryen som bestod av personer fra Bouvet, UiA, NAV og Kristiansand kommune, hadde sin fulle hyre med å skille bidragene fra hverandre, og var full av lovord om både innsats og kvaliteten gruppene hadde levert på kort tid.

Tapas

Etter at studenter og elever hadde pitchet, ble det servert en nydelig tapasmiddag i Lilletunstova, før en rekke flotte premier ble tildelt vinnerne i fem ulike kategorier, der Tangen-folket tok godt for seg:

* Beste tekniske løsning
* Beste idé
* Beste pitch
* Beste teknologianvendelse
* Største overraskelse

Presentasjon flokk foran skjerm - Klikk for stort bildePresentasjon av maskinlæringsmodellen som skal predikere sannsynlighet for utenforskap i en app hvor brukeren kan teste egen risiko. Tangen vgs

Juryen besto av Gøril Hannås, viserektor UiA, Tina Norheim Abrahamsen, Kristiansand kommune, Rebekka Olsson Omslandseter, Bouvet og Monica Hurley, NAV. En stor takk til UiA for et fremragende arrangement og noen lærerike dager.