Unge gründere fra hele Agder samles

Målet er å vinne forteller seks håpefulle gründere fra Tangen. De har meldt seg på Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter, som avholdes torsdag denne uken.

Bilde av de seks jentene i ungdomsbedriften Lelita Perfume - Klikk for stort bildeVi håper på å vinne gullbillett og beste yrkesfaglig bedrift sier jentene i Lelita Perfume UB. Her på Salgsmessa som ble holdt tidligere i år. Fra venstre Linea Solli, Lisa Elita Seberg, Malin Sofie Gulbrandsen, Lily Stavnes, Ina Sofie Haugland og Mina Caroline Kiledal-Sevland.

– Vi gleder oss veldig til Fylkesmesterskapet, sier Malin Sofie Gulbrandsen fra Tangen. Hun er en av seks elever som sammen har laget ungdomsbedriften Lelita Perfume UB. Bedriften har fullt fokus på bærekraft og lager bærekraftig parfyme av restemateriell fra Tangens blomsterbutikk. Tangenbedriften har allerede vunnet to priser i de forhåndsjuryerte priskategoriene til Fylkesmesterskapet: Beste Logo og Beste Reklamefilm.

14. mars arrangeres Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter i Agder på KRS Live. Her samles 108 bedrifter, bestående av 500 elever, for å konkurrere om 18 priser. Fem bedrifter blir sendt videre til Oslo. Arrangementet arrangeres av Ungt Entreprenørskap Agder.

Høydepunkt
Fylkesmesterskapet er høydepunktet i skoleåret for videregåendeelever som etablerer og driver egen bedrift i skolen.
– På selve dagen dreier det seg som at elevene får både verbalt og visuelt kommunisere sine forretningsideer, skape engasjement rundt sine bedrifter, og får prøve seg i ekte salgssituasjoner. Fylkesmesterskapet er dagen UB elevene virkelig får skinne, og det gir en enorm glede å se dem oppleve slik mestring, sier Karianne Herrendran, rådgiver i Ungt Entreprenørskap. Hun ser ofte at ungdomsbedriftsløpet gir unik motivasjon for elever som ønsker noe praktisk og virkelighetsnært.

Ungt Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og næringsliv ifølge Aleksander Lien, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Agder. I ungdomsbedrift får elevene teste seg på reelle utfordringer og må tenke kritisk, øve på samarbeid og ha risikovilje. Innovasjon og entreprenørskap kan ikke læres ved å lese om det.

Bilde av åtte jenter i ungdomsbedriften Øyremerke UB - Klikk for stort bildeØyremerke UB, fra KVS-Lyndal, ble kåret til Beste Ungdomsbedrift i Agder i 2023.

Lærerikt
– Det har vært veldig gøy og lærerikt å ha Ungdomsbedrift på skolen. Nå vet jeg hvordan det er, og hva det innebærer å starte egen bedrift. Det hadde vært veldig stas om vi klarte å vinne gullbillett. Vi har jo relatert forretningsideen vår til linja vi går på, så det er litt kult. Vi gleder oss til å se hva de andre har funnet på, men målet er jo å vinne, sier de forhåpningsfulle jentene i Lelita Perfume UB.

Fylkesmesterskapet avholdes torsdag 14. mars i KRS Live. Ni av 108 bedrifter er fra Tangen. Kanskje stikker en av dem av med en gullbillett til Norgesmesterskapet i Oslo. Vi venter i spenning!