Tortur eller befrielse? En skoledag uten mobilen

Så vi skjelving på hendene? Det er skummelt å gi fra seg den digitale kosebamsen for å få den igjen seks lange timer senere.

Gutt tar opp mobil fra en eske voksen mann holder - Klikk for stort bildeSøt gjenforening: Lærer Svenn-Erik Medhus lar Jon Fredrik Skaar plukke opp mobilen etter seks timer atskillelse. Fredrik Rønning Birkeland

Å få øye på Svenn-Erik Medhus, er ikke vanskelig. Mannen rager 201 centimeter over jordkloden og har vært profesjonell håndballspiller. For en keeper passer det fint med hender så store som tennisracketer, og siden Svenn-Erik nå er lærer i rørleggerfaget på Tangen vgs, trenger han neppe tenger.

Mobilfri

Ikke bare lett å få øye på, men også enkel å høre, er læreren. Nå forteller han noe som ikke akkurat klør elevene i ørene: Denne skoledagen er mobilfri. En vg1-klasse på byggfag som fordyper seg i rørleggerfaget, blir utsatt for denne ekstremsporten.

Ordren gjør inntrykk under capsen til Jon Fredrik Skaar. Han tilstår å være på mobilen 6-7 timer hver dag, mest på Snapchat og Tiktok. Telefonen bruker han mest hjemme, på skolen helst i friminuttene.

Men denne dagen skal sveipefingrene kun brukes på dusjbatteri og sveiseapparat.

Mobil legges i boks - Klikk for stort bildeMobilene samles inn og skal voktes av avdelingsleder Sten Aunevik. Fredrik Rønning Birkeland

- Dette blir spennende. Jeg kommer nok til å slite litt uten mobilen, men jeg tror vi blir mer produktive, sier Jon Fredrik.

Ved siden av står navnebror Jon Christian Skog-Selmer. Han rapporterer 7-8 daglige timer på mobilen, og da helst på Snapchat, Youtube og Tiktok.

-Det er bra å prøve legge den fra seg. Så får vi se hvordan det går, sier Jon Christian.

Det er fristende å fortsette med mobilfrie timer, men i pausene må nok elevene få tilgang.

Svenn-Erik Medhus, faglærer

Hvorfor?

Igjen lyder røsten fra det høye: Faglærer Svenn-Erik spør om hvorfor elevene skal utfordre seg på denne måten.

-Når du er utplassert i et rørleggerfirma og er mye på mobilen, kan du glemme å få lærlingeplass. Småpraten og det sosiale samspillet er viktig, formaner læreren.

"Tar du mobilen fra en gjennomsnittsungdom, tar du lykken fra den med det samme", ville Henrik Ibsen ha skrevet i dag. Så hvorfor denne digitale avrusningen?

Tiktok

Konsentrasjon og relasjon skal styrkes, poengterer lærer Svenn-Erik. Etter den timelange pausen midt på dagen merker han at noen elever er tappet for energi og blir tunge å få i gang i skolearbeidet. Årsak? Flimringen på Tiktok tar på.

To gutter jobber i verksted - Klikk for stort bildeBedre samhold og bedre konsentrasjon, rapporterer de mobilfrie klassekameratene Jon Christian Skog-Selmer (t.v.) og Jon Fredrik Skaar. Fredrik Rønning Birkeland

Det jobbes flittig i rørleggerverkstedet. Det sveises, skrus og hampes. Og noen løser oppgaver på datamaskinen. Konsentrasjon ispedd småprat.

Så kommer befrielsen. Etter seks timer får guttene mobilen tilbake. Og nå skulle kjerringa mot skjermen, det vil si kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, ha hørt Jon Fredrik Skaar etter at han ble gjenforent med sin digitale kosebamse:

Hyggelig

-Det var hyggelig rett og slett å være uten mobilen i noen timer. Humøret ble bedre, og i pausene hadde vi fine samtaler. Hele skolen burde gjøre et slikt eksperiment, mener Jon Fredrik.

Ved siden av ham nikker Jon Christian: - Alle fokuserte mer på oppgavene vi fikk. Men av og til kjente jeg etter mobilen i lomma, som en ren refleks.

Møtende blikk

Hva sier læreren? Svenn-Erik erklærer at gruppa, han selv medregnet, har bevist at den greier seg uten mobil en hel skoledag. I disse timene har han sett mer mottakelige elever, han har sett møtende blikk og styrket samhold.

-Det er fristende å fortsette med mobilfrie timer, men i pausene må nok elevene få tilgang, mener Svenn-Erik Medhus.