Poeten som løfter oss trinn for trinn

Camilla har et dikt på trappene. "Selv om noen vil kaste meg vekk/ er jeg likevel den jeg er", skriver hun mellom første og andre etasje.

Ung jente i trapp - Klikk for stort bildeI norskfaget ligger Camilla Angelina Ostojic på en firer i skriflig. Å lage dikt er noe helt annet, mener hun. Fredrik Rønning Birkeland, Tangen vgs

Dagen din er dårligere enn Starts herrelag. Kjæresten har dumpet deg og tysklæreren ga deg en svakelig toer. Nå skal du opp trappa med bein du har arvet av en seigmann på Rema 1000.

Da skjer det. Du løfter blikket og retter ryggen. "Menneskene er kunstverkene/Som alltid blir misforstått", leser du på trinnene i trappa. Ordene må være skrevet av noen som faktisk forstår deg.

Oppfordring

- Slutt å se på alle de andre. Ikke bry deg om forhåpninger og meninger de har. Vær deg selv med dine egne håp og tanker, sier Camilla Angelina Ostojic.

Ung jente i trapp med dikt på - Klikk for stort bildeNår det går oppoverbakke, smaker det med en poetisk oppmuntring, håper Camilla. Fredrik Rønning Birkeland, Tangen vgs

Hun skrev diktet som er klistret på trinnene i trappen fra første til andre etasje i foajeen på Tangen videregående. Eleven i 2MKB gikk til topps i skolens konkurranse om et nytt trappedikt. Det gamle var nemlig både utlest og utgått, så mange sukket salig da den ferske poeseien ble avteppet.

Sekser?

Jo, sier Camilla, hun vil gi et vennskapelig klapp på skulderen til dem som alltid sammenligner seg med andre,  kjendiser eller venner. Vinnerdiktet "Komplekset" skrev hun for et års tid siden.

Nå mistenker noen henne kanskje for å få seks i norsk skriftlig. Men nei. Hun ligger og duver på en firer.

Rammer

-Norsk på skolen har ganske trange rammer og sjangere. Om oppgavene var friere, ville jeg nok ha fått det bedre til. Men jeg liker å snakke, så i muntlig får jeg fem, sier Camilla med et smil.

Maleri med tekst - Klikk for stort bildeDe andre diktene juryen ga poeng, er blitt malt eller brodert på gamle malerier. Bildene kommer vel å merke ikke fra Kunstsilo, men er verker kjøpt på loppemarked. Fredrik Rønning Birkeland, Tangen vgs

I familien hennes har ingen lekket en lyrisk åre. Også i skolevalget skiller hun seg ut. Hennes tre eldre søsken gikk på toppidrettslinjen på KKG.

Nå håper Camilla i 2MKB (Medier og kommunikasjon) at hennes 13 år gamle søster med tiden begynner på Tangen. Kanskje kommer hun da til å se poetiske spor etter storesøster.

Diktsamling?

Men akkurat nå kjenner vi våren med fuglesang, forelskelse og pollenallergi presse fram et spørsmål: Når kommer den første diktsamlingen av Camilla Angelina Ostojic?

- Det skjer nok aldri. Å skrive et dikt i ny og ne på notat-appen på mobilen, får holde.

«Komplekset» av Camilla Angelina Ostojic 2MKB

Menneskene er kunstverkene

Som alltid blir misforstått

Jeg er et kunstverk