Ny podkast: Målet deres er å holde på målet

Hvorfor skal nordmenn si jeg, eg, æ, i eller e? Fordi dialektene er perler i vår kulturskatt. Bare spør Marianne og Magnar.

eldre dame og ung mann - Klikk for stort bildeMarianne og Magnar holder på dialekten sin, fra henholdsvis Setesdal og Lofoten. Tangen vis

Sist høst begynte han i vg1 på Tangen. Da kom Magnar Emil Lauritsen Amundsen fra Lofoten. Men å dempe dialekten til blaut kristiansand-knoting, var ikke aktuelt.

16 år gammel flyttet Marianne Kjelleberg fra Valle i Setesdal til Kristiansand. Siden har hun som. lærer tviholdt på sitt mål fra stedet mellom de høye fjell.

-Elevene må ha litt tilvenning før de forstår meg, sier Marianne (uttalelsen hennes er oversatt til bokmål).

Norske dialekter er en herlig mosaikk av ymse lyder og gloser. Men bildet mister stadig nyanser. Målførene i dalførene og langs kysten nærmer seg hverandre, om enn sakte.

Særlig øver dialektene på Østlandet, og særlig i Oslo, sterk innflytelse på dialektene. Hør bare på unger i barnehagen når de leker;L da går det gjerne i bokmål, bemerkes det i den nye episoden av Tangenfolk.

-Vi må gjøre alt for å bevare den rikdommen dialektmangfoldet er i Norge, sier Marianne og Magnar samstemmig.