Det heter utplassering, men er egentlig audition

Lærlingeplass. Det er målet for vg2-eleven Lars Hillesund i rørleggerpraksis.

To arbeidskarer i vernetøy - Klikk for stort bildeFor at det ikke skal bli kondens på overløpsrørene, isolerer Lars Hillesund (t.v.) dem med tynn skumgummi. Her limer han den fast. Bas Lars Ramselien i Olto VVS påser at det gjøres rett. Tangen vgs

Han jobber på et svært høyt nivå. Ikke bare er Lars i sving i niende etasje i ei boligblokk under oppføring. I tillegg er han 1.99 m høy og slipper å bruke gardintrapp når han isolerer overløpsrør oppunder taket.

-Jeg har alltid likt å jobbe med hendene og fikk smaken på rørleggerfaget allerede i tiende klasse på ungdomsskolen, forteller Lars Hillesund fra Strai og Tangen-elev i 2RLA.

Arbeidsuke

I tiende klasse var han nemlig i arbeidsuke hos Olto VVS, et rørleggerfirma i Vennesla med rundt 40 ansatte.

Etter å ha snust på forskjellige håndverksfag i vg1, falt valget på spesialisering som rørlegger i vg2. Nå er han i praksis hos Olto VVS på mandager og tirsdager. I dette firmaet har han også hatt sommerjobb.

Rørleggeryrket er svært allsidig, mener Lars Hillesund.

Men hvorfor akkurat rørleggerfaget?

- Lønna er veldig grei og arbeidet variert. Vi legger gulvvarme, monterer varmepumper, sørger for trykkvann i dusj og servant, og monterer avløpsrør og overløpsrør, forteller Lars.

- Interesse og stå på-vilje er viktigere enn talent og håndlag. Mye kan læres.

Ruben Ramselien, rørleggerbas i Olto VVS

- En rørlegger må vel regne med å bli klissvåt i løpet av arbeidsdagen?

-Det har jeg aldri opplevd. Da vi skulle koble til en kaffemaskin på hotell Caledonien, begynte det å renne vann ut på gulvet i spisesalen med mange frokostgjester. Men det var bare å skifte en gammel pakning, så ble det slutt på lekkasjen.

Godt miljø

-Får du mye kjeft?

-Så lenge jeg gjør det jeg får beskjed om, går det greit. I firmaet er miljøet godt, og vi har mye fint utstyr. Jeg håper derfor å få lærlingeplass i Olto, røper Lars.

Altså er det en slags audition han deltar i, på linje med en prøveopptreden skuespillere og sangere må igjennom i håp om å bli utvalgt til en forestilling.

Tegning av rørsystem - Klikk for stort bildeTenk deg blodårene i en elefant. Da skjønner du hvor mange rør det er i en stor boligblokk. Her utdrag av en tredimensjonal tegning av rørsystemet i prosjektet på Tangvall som Olto VVS står for.

En nøkkelmann i Olto-juryen, er Ruben Ramselien. Han er bas, det vil si arbeidsleder for rørleggerne her på nybygget på Tangvall i Søgne.

-Vi ser alltid etter flinke folk. Derfor er det nyttig for oss å ha rørleggerelever i praksis, forteller Ruben.

- Hva skal til for å bli flink?

Kom presis

- Interesse og stå på-vilje er viktigere enn talent og håndlag. Mye kan læres. Å komme presis på jobb er også et krav. Dessuten liker vi det dårlig når ungdommene driver mye med mobilen i arbeidstiden.

- Får Lars Hillesund lærlingeplass?

-Jeg har gitt ledelsen i firmaet beskjed om at vi er veldig fornøyd med ham. Mer kan jeg ikke si foreløpig, avslutter bas Ruben.

Ung gutt med rørtang - Klikk for stort bildeÅ ha tean i tanga er populært på Sørlandet. Men det er mer lønnsomt å ha fingrene på rørtanga. Bare spør Lars. Tangen vgs

Skaffer lærlingeplass

Rørleggerlærer på Tangen, Roger Gullesen, forteller at skolen samarbeider med Rørentreprenørenes opplæringskontor i Agder ved Tore Skifjeld om å skaffe lærlingeplass.

Av 30 elever fordelt på to klasser får i gjennomsnitt 24-28 elever plass. Men det er som regel 2-6 elever hvert år som velger noe annet, for eksempel påbygg, et tredje skoleår som gir studiekompetanse.

Godt arbeidsmarked

Det er på landsbasis mangel på rørleggere, og det begynner å bli tilfellet på Sørlandet også, tilføyer Gullesen. I de senere år har flere og flere firmaer tatt kontakt direkte med skolen for å spørre etter lærlinger.

Lønn

Ifølge Tore Skifjeld på opplæringskontoret er gjennomsnittslønnen for rørleggere i Kristiansand rundt 300 kroner timen.

-Lønna er veldig grei. Enda en grunn til å velge yrket, sier Lars Hillesund.