"Den forliste kollapser ikke før han er på tørt land"

Vær nysgjerrig! Still spørsmål! Disse rådene fikk Tangen-lærerne av flyktningen og psykologspesialisten.

Middelaldrende mann holder foredrag - Klikk for stort bilde-Innvandrere drømmer om et Europa som er ganske annerledes enn det de møter, sa Zemir Popovac, flyktning fra Bosnia. Fredrik Rønning Birkeland

For 30 år siden rømte Zemir Popovac fra det krigsherjede Bosnia-Hercegovina. I sin psykolog-praksis jobber han nå mye med den psykiske helsen til migranter. I auditoriet på Tangen sugde lærerne til seg av hans kunnskap.

-Når vi møter migranter, kan vi ikke kjenne til alles kultur. Så hva skal vi gjøre? Lytt til historiene deres. Det kan styrke miljøet i klasserommet, fortalte Popovac.

Erfaringer

Han viste til en undersøkelse der elever fra norske og utenlandske kulturer ble satt til å dele sine erfaringer. Og resultatet var forbløffende: Trivselen og samarbeidet ble merkbart bedre.

Å dra til et annet land er ingen lett bestemmelse å ta. Påkjenningene under reisen kan være voldsomme, men ofte venter de største vanskelighetene på bestemmelsesstedet.

Kollaps

- Den forliste kollapser ikke før han er på tørt land, sa Popovac.
Det handler nemlig om å miste identitet. I det nye landet er man ikke den samme som i det gamle.

- I Bosnia kan jeg ha vært en hyggelig nabo, men i Norge blir jeg kanskje ansett som en innpåsliten nabo, bemerket Popovac.

Mann holder foredrag i auditorium - Klikk for stort bildeMigrasjon, identitet og psykisk helse lød tittelen på Popovacs foredrag. Fredrik Rønning Birkeland

-Hvem er jeg? Hvem er min identitet, eller retter sagt, mine identiteter? spurte Popovac. Så ba han tilhørerne tegne omrisset av hånden sin på et ark, og deretter skrive på hver finger stikkord for de viktigste fem delene av identiteten.

Vanskelig nok. Men verre ble det da han ba tilhørerne stryke en av identitetene. Nesten smertefullt føltes det da de skulle stryke to til. Slik kan migranter ha det.

Indre reise

- Innvandrere har gjennomført en lang og slitsom ytre reise, men den indre kan bli en større påkjenning. "Jeg reddet livet mitt, men holder på å miste meg selv", er noe en migrant gjerne kan istemme sa Popovac.

Når innvandrere kommer til Norge, blir de møtt med mange former for kontrakt, det vil si regler for hva de skal gjøre. Men menneskelig kontakt er minst like viktig, sa  Zemir Popovac.

Kryssgruppa

Samme dag som han holdt foredrag for lærerne, orienterte han medlemmer av Kryssgruppa og deres foreldre. Denne gruppa samler Tangen-elever med røtter i andre kulturer enn den norske.

Zemir Popovac

• Psykologspesialist og en av grunnleggerne av Favne Psykologbistand, der han jobber med barns og unges psykiske helse. Han er også veileder for helsepersonell og andre faggrupper innenfor psykisk helsevern og barnevern.
  • I tillegg underviser Popovac i utviklingspsykologi, personlighetspsykologi og psykisk helse ved NTNU (avd. Gjøvik), Høgskolen i Innlandet og på spesialistutdanningen for norske psykologer.
  • Hans fagartikler om postmigrasjonsvansker brukes som pensum på helseutdanninger og er viktige bidrag til å øke vår forståelse av migrasjonshelse.