Aslak trodde han var blitt gæren. Så lærte han å puste gjennom nesa.

Klovner i kamp heter bandet. Et av medlemmene fortalte oss om kraftige indre basketak.

Mann med bok på scene - Klikk for stort bildeAslak Rakli Hartberg leste høyt fra sin bok om angst. Den bærer tittelen "Hva jeg forteller fulle gutter som kommer bort og later som de ikke vil snakke om panikkangst". Fredrik Rønning Birkeland

- Du har panikkangst? Det kan vi fikse.

Stemmen i røret tilhørte Rolf, en gammel psykolog. I halvannet år hadde Aslak Rakli Hartberg, frontfigur i hiphop-bandet Klovner i kamp, vært plaget av angst. Nå hadde han søkt hjelp.

Kina

Under en turné til Kina kastet angst-spøkelsene seg over ham for første gang. En høy lyd om natten på hotellrommet, og så ble han okkupert av hjertebanken, svimmelheten, kvalmen og åndenøden.

Gjennom det neste halvannet året kom stundom angsten hiphoppende, lik en tyv som raner deg for sjelefred.

Psykolog

Heldigvis vendte roen tilbake etter besøket hos psykologen. Der fikk Aslak høre at angst og panikkangst setter inn når kroppen blir alarmert. Den værer fare, og da finnes det to muligheter: fight or flight, kjemp eller flykt.

Forslamling - Klikk for stort bildeTente skolelys. Fredrik Rønning Birkeland

Det er hypothalamus i mellomhjernen som kontrollerer en rekke ikke-viljestyrte funksjoner i kroppen, som for eksempel trangen til å spise og gå på do. I tillegg til reaksjonene på angst.

Rolig pust

Men hypothalamus kan overstyres, lærte Aslak hos Rolf. Og lærdommen var såre enkel: Pust rolig, pust gjennom nesa, da forteller du kroppen at dette ikke er farlig likevel.

Etter én time hos psykologen gikk Aslak jublende ut i verden, og har siden greid å holde angst-spøkelset fra livet. Nå studerer han kognitiv terapi og har dessuten skrevet to bøker om psykisk helse; én om angst og én om angst.

Skolelys

I foajeen på Tangen satt forsamlingen av vg2-elever som tente skolelys. Avskjedshilsenen lød slik:

- Nå vet dere hva som skjer i kroppen når dere får angst, og dere vet hvordan den kan takles. Livet er for kort til at en skal gå rundt og være redd, sa Aslak Rakli Hartberg.

Mann på scene med mic - Klikk for stort bildeHan elsker hiphop, men kameratskapet i bandet er noe av det viktigste. Fredrik Rønning Birkeland

Hiphoppe gjorde han også under besøket på Tangen, men snakkingen gjorde nok sterkere inntrykk enn sangen denne gang. Her er to reaksjoner:

André Hansen, 2ITA: - Veldig interessant foredrag som kan komme til nytte senere i livet. Det er viktig å lære tidlig hva angst er og hvordan den kan takles.

Sander Nilsen, 2ITA: - Veldig bra foredrag. Fra før kjente jeg til mye av det han fortalte om, men dette var godt nytt for mange.